Wat zijn dit? Mill/Langenboom
Wat zijn dit? Mill/Langenboom
Wie kan mij helpen? Vorige zomer gevonden in Mill. Grootte: beide exemplaren 1 cm. Zijn het gehoorbeentjes?
Groeten,
Ruud Brandsma
Antw: Wat zijn dit? Mill/Langenboom
Ik heb die ook van het deurganckdok(30tal) Men heeft me vertelt dat dit vruchten zijn, Het zou wel eens kunnen,ze lijken erg op de bruine zaden in de zaaddoos van de gele lis
Gele lis kan wel niet(zeewater)
Theo
Dag Theo,
Zaaddozen van de Gele Lis zijn het niet. Die ken ik wel. Ze zijn nl. volledig rond en plat, als een sjoelschijf.
Toch bedankt voor je antwoord.
Ruud
Zaaddozen van de Gele Lis zijn het niet. Die ken ik wel. Ze zijn nl. volledig rond en plat, als een sjoelschijf.
Toch bedankt voor je antwoord.
Ruud
Raadsel opgelost. Volgens Hansjorg Ahrens zijn het sterk gerolde bulla\'s van een kleine dolfijnensoort, mogelijk Protophocaena minima (post - Mioceen).
Ruud
Ruud
hmmm...
wat ik uit de fantastische lezing van Klaas Post himself over de Protophocaena minima heb begrepen, is dat dit een erg zeldzaam beestje is.
verder heb ik één van z\'n periotica gezien, en die waren toch vrijwat groter dan deze dingetjes?
ik weet het niet hoor, ik heb er weinig verstand van, maar ik heb zo m\'n twijfels...
wat ik uit de fantastische lezing van Klaas Post himself over de Protophocaena minima heb begrepen, is dat dit een erg zeldzaam beestje is.
verder heb ik één van z\'n periotica gezien, en die waren toch vrijwat groter dan deze dingetjes?
ik weet het niet hoor, ik heb er weinig verstand van, maar ik heb zo m\'n twijfels...
Post mortem we sort 'em!
Weet jij hoe ik Klaas Post kan benaderen? Dan leg ik het ook nog aan hem voor.

Ik weet zeker dat me verteld is dat het zaden waren,ik weet alleen niet meer wie. Het kan één van onze clubleden zijn geweest,maar ik ben toen een paar keer bij Jacques Herman geweest en ik denk,maar weet het echt niet zeker,dat hij het was.
ik maakte toen de vergelijking met gele lis omdat,bij de Geele lis,ook niervormige zaden in de zaaddoos zitten.(lijken er van heeeeelll ver op).
Als het wat moest hebben met een het gehoororgaan van een zeer zeldzame dolfijn,hoe komt het dan dat er alleen al in mijn verzameling een dertigtal zijn, allemaal met dezelfde vorm.Geen enkele vertoont ook maar een kenmerk van slijtage van het opstaande gedeelte.Aan geen enkele zie je nog iets van het opstaande gedeelte.
Het zijn allen niervormige dingetjes wel of niet gerold.Ik kan er naast zitten,maar geloof nooit dat het wat te maken heeft met een bulla.
Theo
PS heb ze net geteld zijn er wel 50 en er staat nog een potje.
Theo
Mja, wat ik -met heel veel fantasie- er wel van kan maken, zijn de \"bouwstenen\" van zeesterren, en dan wel die aan de randen van het beest... maargoed, is ook maar een gokje...
Post mortem we sort 'em!
Ik ben met enkelen van jullie eens dat de bulla hypothese voor deze dingen overboord kan. Bullas zien er m.i. toch ook anders uit.
[Bewerkt door Erik op 12-02-2006 om 21:23 NL]
[Bewerkt door Erik op 12-02-2006 om 21:23 NL]