Vraag over subgenus

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Vraag over subgenus

Bericht door webmaster » 13 mar 2006, 20:44

Ik kreeg de volgende mail van Pepi; wie kan hier een kort maar krachtig antwoord op geven?
Bij het lezen van de informatie over naamgeving vroeg ik mij het volgende af: wanneer een subgenus beschreven is, staat de naam achter het genus tussen haakjes. Dikwijls zie ik dan dezelfde naam staan -b.v.Cyclocardia(Cyclocardia) orbicularis-. Hoe zit dat in elkaar? Alvast bedankt voor je antwoord.
[Bewerkt door webmaster op 13-03-2006 om 20:46 NL]

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Erik
Antw: Vraag over subgenus

Bericht door Erik » 13 mar 2006, 21:19

Pepi schreef:
Bij het lezen van de informatie over naamgeving vroeg ik mij het volgende af: wanneer een subgenus beschreven is, staat de naam achter het genus tussen haakjes.
Dat klopt, de genusnaam moet tussen (ronde) haken staan.
Pepi schreef:
Dikwijls zie ik dan dezelfde naam staan -b.v.Cyclocardia(Cyclocardia) orbicularis-. Hoe zit dat in elkaar?
In dit geval is de soort \"orbicularis\" ingedeeld in het subgenus \"cyclocardia\" in het genus Cyclocardia.

Het subgenus waarin de typesoort is ingedeeld krijgt per definitie dezelfde naam als het genus.

Dus: orbicularis zit in hetzelfde subgenus als de typesoort van het genus Cyclocardia.

LET OP: de naam van het subgenus heeft geen hoofdletter! Dat staat in jouw voorbeeld niet goed aangegeven.

Tot zover...
Kort genoeg, hoop ik?
groeten Erik

golden fossil

Bericht door golden fossil » 14 mar 2006, 09:29

Bedankt Erik, kort en zeer krachtig. Ik moet er wel goed over nadenken en de begrippen even laten inwerken. Sorry voor het gebruik van de hoofdletter maar ik heb dat voorbeeld van foto 5046! Moet Herman dit aanpassen?
Het is me opgevallen dat de Nystmania site deze fout ook bijna altijd maakt. Gr Pepi

Erik
Antw: Antw: Vraag over subgenus

Bericht door Erik » 14 mar 2006, 10:10

golden fossil schreef:
Bedankt Erik, kort en zeer krachtig. Ik moet er wel goed over nadenken en de begrippen even laten inwerken. Sorry voor het gebruik van de hoofdletter maar ik heb dat voorbeeld van foto 5046! Moet Herman dit aanpassen?
Het is me opgevallen dat de Nystmania site deze fout ook bijna altijd maakt. Gr Pepi
Hoi Pepi,

Oeioeioei...
Ik heb een foutje gemaakt...
De naam van het subgenus moet juist WEL met een hoofdletter worden geschreven!

Zie ook hier (chapter 2, artikel 6.1): http://www.iczn.org/iczn/index.jsp

Herman moet 5046 dus niet veranderen.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan gooi je ze maar op \'t forum. Ik vind het wel geinig om uit te vogelen hoe \'t precies zit. Leer je veel van.

groeten, Erik

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 14 mar 2006, 11:39

Dag Golden fossil,
Je schrijft:
\"Het is me opgevallen dat de Nystmania site deze fout ook bijna altijd maakt.\"
Waar niet dan ?
mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gesloten