Daar is ie weer de ontplofte vis.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Daar is ie weer de ontplofte vis.

Bericht door Supergraver » 24 mar 2006, 08:19

Ik kan er natuurlijk weer gigantisch naast zitten, maarre de afbeeldingen onder deze link

http://www.chalk.discoveringfossils.co. ... gments.htm

lijken toch wel heel erg veel op de \'beruchte\' door ons al vaak besproken \'ontplofte\' vissen.
-Gaat het hier om een ander fossiel?
-Zitten ze er dan compleet naast met hun determinatie?
-Of moeten we de naam ontplofte vis gaan vervangen door ontplofte plant :)

Gr

Martijn




 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Daar is ie weer de ontplofte vis.

Bericht door Frederik » 24 mar 2006, 09:33

Interessante link!
In de tekst wordt naast deze plantenfossielen toch ook gesproken over graafgangen, bekleed met visresten?


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Daar is ie weer de ontplofte vis.

Bericht door Supergraver » 24 mar 2006, 10:07

Inderdaad Frederik en ze hebben het ook nog over \'gravers\' (misschien wormen) die plantenresten en visschubben gebruikten voor het verstevigen van hun holen/graafgangen.

One possibility is that they represent the coprolites (dung) of herbivorous dinosaurs, which have dried, solidified and been carried out to sea. Alternatively, they could represent burrows lined with plant fragments, analogous to the fish-scale lined \'worm\'-tubes of Terebella lewesiensis. It is hard, though, to envisage that the supply of plant material to the chalk sea-floor would have been great enough or consistent enough to support a population of burrow-builders. Perhaps the \'worm\' which formed Terebella lewesiensis was an opportunist able to make use of both fish scales and plant remains.




Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Daar is ie weer de ontplofte vis.

Bericht door Mako » 24 mar 2006, 11:06

Het is van aan aantal diersoorten bekend (kokerwormen, libellelarven) dat ze dergelijke \'tubes\' fabriceren. Ontplofte vissen geloof ik niet zo, in dit geval.


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Gebruikersavatar
ilse
Berichten: 1256
Lid geworden op: 25 jan 2005, 13:21
Antw: Daar is ie weer de ontplofte vis.

Bericht door ilse » 24 mar 2006, 19:53

Oké,daar op die afbeeldingen hebben ze het over plantenresten, maar mijn (ontplofte vis, of is het nu toch een graafgang) bevat niets anders dan vissenschubben en vissenwerveltjes. Voor mij blijft het toch nog een groot raadsel.
Groetjes...
Ilse


FOSSILS ARE FOR EVER!


Gesloten