verschil rotundus albogalerus
- phurkxkens
verschil rotundus albogalerus
Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen de zee egels conulus subrotundus en conulus albogalerus. Is de albogalerus ronder?
Peter
Peter
Zee-egelfanaat
Antw: verschil rotundus albogalerus
Ik heb even het GEA nummer over de Fossiel zee-egels van West-Europa (september 1999) er bij gehaald.
Conulus albogalerus Leske:
Rond en iets conisch.
Zeer klein peristoom.
Anus aan de rand van de corona.
Interambulacrale plaatjes iets gelobt.
Conulus subrotundus (Mantell) :
Rond en iets ovaal.
Anus tegen de vrij platte onderzijde.
Veel voorkomend in het Turonien.
Zeer variabel van vorm.
Het verschil is moeilijk te zien als je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Maar je kan je het gemakkelijkst baseren op de peristoom (mond). Als dat klein is dan heb je waarschijnlijk te maken met een albogalerus.
Danny
Conulus albogalerus Leske:
Rond en iets conisch.
Zeer klein peristoom.
Anus aan de rand van de corona.
Interambulacrale plaatjes iets gelobt.
Conulus subrotundus (Mantell) :
Rond en iets ovaal.
Anus tegen de vrij platte onderzijde.
Veel voorkomend in het Turonien.
Zeer variabel van vorm.
Het verschil is moeilijk te zien als je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Maar je kan je het gemakkelijkst baseren op de peristoom (mond). Als dat klein is dan heb je waarschijnlijk te maken met een albogalerus.
Danny
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
- phurkxkens
Spongebob. I am de Zeeegelman maar pas een half jaar bezig

Danny,
Klein is natuurlijk een relatief begrip.
Ik heb nog eens zitten spitten. Op de foto zie je het peristoom (4 mm) en de plek van de anus. Ik heb 14 exemplaren in verschillende maten. Die anus ligt vrij hoog in de rand. De omtrek is niet rond maar ellipsvormig door de uitstekende anus. Maten: 3,6 x 3,2 cm; 3,5 cm. hoog
Ik ga voor albogalerus. En jij?
Peter
Zee-egelfanaat
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
Antw: Antw: verschil rotundus albogalerus
Hoi Peter,phurkxkens schreef:
Spongebob. I am de Zeeegelman maar pas een half jaar bezig![]()
Het was een grapje. Ik wilde je niet beledigen.
Zoals ik schreef: de naam zegt het al.
'subrotundus' = half rond
'albogalerus' = witte priestermuts
Ik heb nog een behoorlijke voorraad Wüllen-conulussen en denk dat je een rij kunt leggen zonder grote, in het oog springende overgangen.
Waar komt trouwens jouw exemplaar vandaan?
Time fades away (Neil Young)
- phurkxkens
Spongebob,
Dat had ik ook zo gelezen hoor ! Geen enkel probleem.
Waar ze vandaan komen, weet ik niet. Dan zou het gemakkelijker zijn om ze te determineren. Ik heb ze als lot gekocht op Markplaats. Met de anderen ben ik nog bezig dus die ga ik jullie de komende tijd ook nog voorleggen.
Heb je nog een andere determinatiesuggestie n.a.v. mijn foto's en verdere gegevens of ben je het eens met mijn determinatie?
Peter
Dat had ik ook zo gelezen hoor ! Geen enkel probleem.
Waar ze vandaan komen, weet ik niet. Dan zou het gemakkelijker zijn om ze te determineren. Ik heb ze als lot gekocht op Markplaats. Met de anderen ben ik nog bezig dus die ga ik jullie de komende tijd ook nog voorleggen.
Heb je nog een andere determinatiesuggestie n.a.v. mijn foto's en verdere gegevens of ben je het eens met mijn determinatie?
Peter
Zee-egelfanaat
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
Ik heb niet zo veel conulusjes van CBN, maar die paar die ik heb geven mooi het verschil tussen beide typen weer. Links subrotundus (onderaan het grote klif gevonden), midden tussenvorm (zou ik ook subrotundus noemen) gevonden bovenaan het klif richting Sangatte en rechts de conische albogalerus (gevonden achter de molen van Haute-Escalles).
Time fades away (Neil Young)
- phurkxkens
Tom,
Welke soorten conulussen zijn er gevonden in Wullen?
Ik heb een conulus uit Wullen die als subrotundus gedetermineerd is maar op basis van jouw (overigens heldere) foto's begin ik te twijfelen of het wel een subrotundus is. Kijk eens naar mijn foto's.
Peter.
Zee-egelfanaat