recent of fossiel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 26 times
recent of fossiel

Bericht door BartKorf » 08 apr 2014, 13:05

Afbeelding

Hierbij een aantal schelpen van (volgens mij) Aequipecten opercularis, alle zes onlangs op dezelfde dag opgeraapt op het strand tussen Hoek van Holland en de zandmotor. Ik heb altijd gedacht, dat deze soort (evenals Mimochlamys varia) voor onze kust alleen maar fossiel voorkwam. Maar het exemplaar midden boven moet haast wel recent zijn gezien de kleur. Linksboven is een twijfelgeval, en is de rest dan wél fossiel ?

En ook aan de "fossiliteit" van mijn daar opgeraapte exemplaren van Laevicardium oblongum crassum en van Nassarius reticulatus ga ik nu twijfelen.

Bart

Lidwientje3
Antw: recent of fossiel

Bericht door Lidwientje3 » 08 apr 2014, 15:50

Hallo Bart,
Ik weet in elk geval van de wijde mantel dat hij ook wel hier voor de kust voorkomt. Ik heb zelf ook weleens doubletten gevonden bij Kijkduin en Scheveningen, hoewel niet vaak. De bonte mantel wordt hier eigenlijk alleen fossiel gevonden. ik hou het er altijd maar op dat alle bonte mantels fossiel zijn, en de wijde mantels die geen kleur hebben (dus grijs/zwart zoals de bonte) ook.

Jurassic Lars
Been thanked: 2 times

Bericht door Jurassic Lars » 08 apr 2014, 18:11

Hallo,
Volgens mij kun je ook bepalen of een schelp fossiel is of niet door te kijken of de schelp doorschijnend is. Maar ik weet niet of je dat bij alle schelpen zo kunt zien.

gr,
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 08 apr 2014, 19:14

Hallo,het doorschijnen met licht is een hulpmiddel bij bepaalde soorten(Dik-schalig)

Bij dun-schalige schelpen helpt deze regel niet altijd.

Deze kleine Pecten zijn zeer dun-schalig.

GR

strandjutters

Lidwientje3

Bericht door Lidwientje3 » 08 apr 2014, 19:50

Ze zijn dan ook helaas vaak gehavend.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 08 apr 2014, 20:23

Ja dat is bij alles zo dat je meer kapotte hebt dan volledige.Maar op de plaats waar ik zoek vind ik er toch telkens een paar goede,soms van maar een cm groot.

GR

strandjutters

Plaats reactie