recent of fossiel
recent of fossiel
Hierbij een aantal schelpen van (volgens mij) Aequipecten opercularis, alle zes onlangs op dezelfde dag opgeraapt op het strand tussen Hoek van Holland en de zandmotor. Ik heb altijd gedacht, dat deze soort (evenals Mimochlamys varia) voor onze kust alleen maar fossiel voorkwam. Maar het exemplaar midden boven moet haast wel recent zijn gezien de kleur. Linksboven is een twijfelgeval, en is de rest dan wél fossiel ?
En ook aan de "fossiliteit" van mijn daar opgeraapte exemplaren van Laevicardium oblongum crassum en van Nassarius reticulatus ga ik nu twijfelen.
Bart
- Lidwientje3
Antw: recent of fossiel
Hallo Bart,
Ik weet in elk geval van de wijde mantel dat hij ook wel hier voor de kust voorkomt. Ik heb zelf ook weleens doubletten gevonden bij Kijkduin en Scheveningen, hoewel niet vaak. De bonte mantel wordt hier eigenlijk alleen fossiel gevonden. ik hou het er altijd maar op dat alle bonte mantels fossiel zijn, en de wijde mantels die geen kleur hebben (dus grijs/zwart zoals de bonte) ook.
Ik weet in elk geval van de wijde mantel dat hij ook wel hier voor de kust voorkomt. Ik heb zelf ook weleens doubletten gevonden bij Kijkduin en Scheveningen, hoewel niet vaak. De bonte mantel wordt hier eigenlijk alleen fossiel gevonden. ik hou het er altijd maar op dat alle bonte mantels fossiel zijn, en de wijde mantels die geen kleur hebben (dus grijs/zwart zoals de bonte) ook.
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Hallo,
Volgens mij kun je ook bepalen of een schelp fossiel is of niet door te kijken of de schelp doorschijnend is. Maar ik weet niet of je dat bij alle schelpen zo kunt zien.
gr,
Lars
Volgens mij kun je ook bepalen of een schelp fossiel is of niet door te kijken of de schelp doorschijnend is. Maar ik weet niet of je dat bij alle schelpen zo kunt zien.
gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,het doorschijnen met licht is een hulpmiddel bij bepaalde soorten(Dik-schalig)
Bij dun-schalige schelpen helpt deze regel niet altijd.
Deze kleine Pecten zijn zeer dun-schalig.
GR
Bij dun-schalige schelpen helpt deze regel niet altijd.
Deze kleine Pecten zijn zeer dun-schalig.
GR
strandjutters
- Lidwientje3
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ja dat is bij alles zo dat je meer kapotte hebt dan volledige.Maar op de plaats waar ik zoek vind ik er toch telkens een paar goede,soms van maar een cm groot.
GR
GR
strandjutters