reptielentanden uit groeve Curfs en 2 uit de ENCI.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
reptielentanden uit groeve Curfs en 2 uit de ENCI.

Bericht door Wilson McPhee » 11 mei 2014, 16:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste leden.

Voor het eerst bezocht ik Zuid-Limburg in 1970. Fietsen gehuurd bij het station Maastricht, overnachtten in het klooster bij Cadier en Keer. (Fl. 10,- per nacht, inbegrepen ontbeit en avondeten.) en een gezellig café was een halve km. lopen daar vandaan.

In de eerste groeve, de NEKAMI nu 't Rooth, was het direct raak met een grote, toen geheten, Lopha pectinata en ook andere spullen. We gingen ook de Cufsgroeve in, maar we kregen geen toestemming. Wel ontvingen we van de baas een aantal fossielen, waaronder tanden van de haai Corax (nu Squalicorax).

Een jaar later was ik, nu alleen, weer op de fiets in Limburg en dit keer mocht ik van Wiel Curfs wel zoeken. Een paar keer per jaar ik ging daar gedurende de jaren '70 naar toe. Dat was genieten want je had het rijk alleen en er onstond een goede band met enkele medewerkers.
Ik had geen verstand van horizonten, maar wist op den duur wel waar je leuke invertebraten kon vinden. Haaietanden vond je regelmatig, maar lang niet zo overvloedig als in de Lichtenberglaag.en resten van reptielen waren schaars. De vijf afgebeelde tanden zijn de enige die ik ben tegengekomen.
Mijn kennis van deze groep Krijttanden is gering, vandaar ik ze plaats in de hoop dat iemand meer weet.

tand 1= 19 mm. heeft één duidelijke snijrand (rechts).
tand 2= 18mm. is flink afgerold en heeft zo te zien geen snijranden.
tand 3= 13 mm. heeft duidelijk 2 snijranden. Ik denk Plioplatecarps.
tand 4= 25 mm. heeft ook 2 snijranden en ik denk ook een Plioplatecarps?
Tand 5=20 mm. een sterk versleten Mosasaurus hoffmanni met ten minste één duidelijke snijrand.

Tenslotte twee tanden uit de ENCI, gevonden begin jaren '90.
Links M. hoffmanni 42 mm en rechts....? Beide uit de Lichtenberglaag.

groet,

[Bewerkt door Wilson McPhee op 11-05-2014 om 16:10 NL]


Wilson


Plaats reactie