Trilo-fragmenten uit de Eifel.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Lugo
Been thanked: 65 times
Trilo-fragmenten uit de Eifel.

Bericht door Lugo » 26 apr 2014, 21:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als afwisseling bij het prepareren van Devoon trilobieten uit Marokko, heb ik wat materiaal ter hand genomen, dat verzameld werd in de Eifel, meer specifiek uit het Givetiaan van Weinsheim.
Een blokje van ongeveer 2 kg, dat in mijn voorraad kist zat, werd verkleind en er kwamen zowaar verschillende trilo-onderdelen piepen in de kleinere stukken.
Het eerste stukje, dat geprepareerd werd, blijkt het cranidium te zijn van Gerastos .sp.
Het tweede stuk was zichtbaar als doorsnede, toen het blokje in twee stukken brak bij het open kloppen.
Aangezien de doorsnede op het breukvlak aangaf dat dit een groter cephalon kon zijn, heb ik eerst een klein "venstertje" vrijgemaakt.
Vervolgens werden de twee stukken terug aan mekaar gelijmd en kon de preparatie beginnen.
Dit ging redelijk vlot en op de meeste plaatsen is de scheiding tussen fossiel en matrix OK. Maar dit is niet overal het geval, vooral op de lensjes van de ogen gaat het moeilijk.
Momenteel is er genoeg vrij gemaakt om te kunnen determineren en op basis van wat ik zie, vermoed ik dat dit het cephalon moet zijn van Nyterops nyter .
Afmetingen zijn ongeveer 2 cm x 3 cm.
Er blijft nog wat werk te doen om de rechterzijde te prepareren en dan verder af te werken.
En ik vermoed dat in de overblijvende kleinere stukken nog wat moois kan tevoorschijn komen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok
Antw: Trilo-fragmenten uit de Eifel.

Bericht door ivok » 27 apr 2014, 16:59

nice! zo'n steentje wil ik ook wel in een kist vinden.

mooi bewaard ook

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 apr 2014, 18:26

Inderdaad zeer leuk steentje :)

hallo Lugo,heb je een foto van het oog ?

GR Pascal

strandjutters

Lugo

Bericht door Lugo » 27 apr 2014, 21:08

Dit blokje was meegekomen uit Weinsheim omdat aan een zijde van de buitenkant, die geelachtig verweerd was, een kopje van een Phacopide zichtbaar was. Maar hiervan was de schaal grotendeels weg.
Prepareren lukte niet omdat dit kopje in poeder uit mekaar viel.
Dan de steen maar weggelegd, totdat ik vorige week besloot deze blok te verkleinen in de hoop binnenin nog iets te vinden . En waarempel, tot nu toe vond ik het cranidium van een Gerastos en het cephalon van deze Nyterops nyter ( ? ).
En er liggen van dezelfde steen nog drie afslagen opzij, omdat er fragmenten van trilo's zichtbaar zijn. Ik ben benieuwd wat dat nog zal opleveren.
Het lijkt wel op een samenspoeling van vervellingen.

Momenteel ben ik bezig om de rechterzijde van het cephalon vrij te maken. Hier is de matrix ,met veel grote ingesloten calcietkristallen, erg hard en kleverig. Dit wordt een moeilijke klus.
Ook op het linkeroog is zo een plekje met zeer kleverig materiaal, dat ik nog moet verwijderen.
Zodra dit klaar is plaats ik wel een foto.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 apr 2014, 21:11

Inderdaad, een samenspoeling van vervellingsresten. Desalniettemi zal het een mooi stuk worden. Hopelijk kom je ook nog Dechenella tegen, dan heb je alvast de drie courante genera van deze locatie op één stuk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 28 apr 2014, 17:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kopje is er nu helemaal uit. Zoals al eerder gemeld was de rechterzijde een zware klus door de harde en kleverige matrix.
Maar uiteindelijk valt het resultaat nog mee.
Omwille van de kleverige matrix ben ik er wel niet in geslaagd om alle lensjes intact te bewaren, zoals te zien is op de eerste foto.
Ik heb ook alleen de prepnaald gebruikt, omdat ik vreesde door de harde matrix, in vergelijking met de schaal, alle details weg te stralen.

Nu ben ik nog benieuwd wat er uit de andere steenafslagen komt. Dechenella zou inderdaad mooi zijn.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 28 apr 2014, 17:30

Prachtig Lugo.

Je ziet ook dat ze anders zijn van Kleur dan in de Ardennen,daar zijn ze pikzwart.

GR Pascal

strandjutters

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 22 mei 2014, 18:13

Mooi materiaal! Inderdaad vaak zeer kleverig, maar de donkerbruine triloresten zijn doorgaans van zeer goede kwaliteit.

Plaats reactie