Dagje Kaloot
Dagje Kaloot

Pasgeleden een dagje met een maatje haaientanden wezen zoeken in Kaloot. Was erg leuk, mede omdat we bij elkaar toch 50 tanden vonden en nog wat spul. Die we gelukkig herkende omdat we deze eerder hier op de site hebben gezien. Anders had ik het nooit meegenomen.
Inmiddels liggen de tanden en andere spullen in een bak water die ik dagelijks ververs.
Ik heb nog wel wat vraagjes, ik heb ook wat schelpen meegenomen. Schelpen waarvan ik denk dat ze oud zijn. Maar hoe zie je nou of deze nu oud zijn of toch modern?
Ik hoor iets dat als ze oud zijn de schelpen niet doorzichtig zijn.
Het gaat dan vooral om die kleine schelpjes onderaan, met die zijvleugels.
Gr Hans.
Re: Dagje Kaloot
Hallo, op de Kaloot vind je zaken die qua ouderdom doorgaans varieren van Eoceen tot eergister, dus het determineren van al dat spul vereist nogal wat kennis...
De schelpen bovenaan zijn brachiopoden," schelpen op een steeltje"
Die hele dunne ws aequipecten en de ouderdom van laatstgenoemde is ws Plioceen-Pleistoceen, dus op het randje van al dan niet fossiel.
Als je er echt in wil duiken is aanschaf van "De fossiele schelpen van de nederlandse kust" ;een uitgave van Naturalis, eigenlijk wel een must; een schitterend boek over bivalven.
De regel dat alleen fossiele schelpen geen licht doorlaten moet je met een korreltje zout nemen; de heel dunne soorten zullen dat ws. wel doen en recente grote oesters kunnen je ook op het verkeerde been zetten.
Maar als eerste selectie is het in de regel bruikbaar.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 03-07-2014 om 14:27 NL]
De schelpen bovenaan zijn brachiopoden," schelpen op een steeltje"
Die hele dunne ws aequipecten en de ouderdom van laatstgenoemde is ws Plioceen-Pleistoceen, dus op het randje van al dan niet fossiel.
Als je er echt in wil duiken is aanschaf van "De fossiele schelpen van de nederlandse kust" ;een uitgave van Naturalis, eigenlijk wel een must; een schitterend boek over bivalven.
De regel dat alleen fossiele schelpen geen licht doorlaten moet je met een korreltje zout nemen; de heel dunne soorten zullen dat ws. wel doen en recente grote oesters kunnen je ook op het verkeerde been zetten.
Maar als eerste selectie is het in de regel bruikbaar.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 03-07-2014 om 14:27 NL]
Elbert
Re: Dagje Kaloot
Bedankt voor je antwoorden Bert.
Dat boek lijkt me wel wat, woon gelukkig dichtbij Naturalis
Dat boek lijkt me wel wat, woon gelukkig dichtbij Naturalis
- strandjutters
- Been thanked: 3 times