ENCI 19-07

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Dirk
ENCI 19-07

Bericht door Dirk » 22 jul 2014, 19:14

Afbeelding

Uit het Horizont van Lichtenberg.
Had deze zaterdag al met Arno bekeken en besproken. We kwamen er niet echt uit, dachten misschien aan vissenkaak?
Iets gefixeerd en meer uitgeprepareerd. Heeft veel weg van een platgedrukte tand, maar ik twijfel zeer. Wie helpt mij op weg?
Met hartelijke groet,
Dirk

[Bewerkt door Dirk op 22-07-2014 om 19:16 NL]

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: ENCI 19-07

Bericht door strandjutters » 22 jul 2014, 19:23

Ziet er leuk uit Dirk,ben ook benieuwt wat het is.

GR

strandjutters

Indagator
Been thanked: 1 time

Bericht door Indagator » 22 jul 2014, 19:29

Hoi Dirk,

heeft wat weg van een door gespleten mosa tand. heb je heb het al gefixeerd met lijm? Want dan kun je proberen hem eruit te halen met de minste risico dat die breekt.

Groeten,
Arno

Dirk
Antw: Antw: ENCI 19-07

Bericht door Dirk » 22 jul 2014, 21:28

Indagator schreef:
Hoi Dirk,

heeft wat weg van een door gespleten mosa tand. heb je heb het al gefixeerd met lijm? Want dan kun je proberen hem eruit te halen met de minste risico dat die breekt.

Groeten,
Arno
Hoi Arno,

Ik heb de bovenste helft (dat was al zichtbaar) een met houtlijmoplossing gefixeerd en hierna het onderste deel vrij geprepareerd. Dat moet ik nog fixeren.
Maar mochten we zo tot een oplossing komen, dan laat ik deze liever zoals deze nu is; ik vind 'm zo wel fraai en er kwamen al enkele splinters los, vandaar.

Hoe is het trouwens met jouw mosatand?
Groeten,

Dirk

Indagator
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: ENCI 19-07

Bericht door Indagator » 22 jul 2014, 21:52

dirk schreef:

Hoe is het trouwens met jouw mosatand?
Groeten,

Dirk
Hoi Dirk,

punt is eraf en de andere kant helemaal weg zal morgen wel een foto maken voor je. Het was op zijn zachts gezegd een teleurstelling. maar jah daar doe je niks aan. Het zee-egeltje was wel mooi enkel een licht beschadiging door de schaal van een andere zee-egel die erop gedrukt zat.

Groeten,
Arno

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 23 jul 2014, 00:25

Hoi Dirk,

dit lijkt mij een stuk kaak te zijn. Misschien zit er nog een tand eronder?! Ik zou voorzichtig verder prepareren.

Jammer dat de Mosa kapot is, Arno!

Ik was tamelijk tevreden aangezien wij maar 3 uren gezocht hebben: drie goed bewaarde bronnis, een gave Enchodus tand, heel wat kleine tandjes, een vuursteen egel (van het voetpad) etc.

Groeten, Oliver

Dirk

Bericht door Dirk » 23 jul 2014, 11:23

hubertus68 schreef:
Hoi Dirk,

dit lijkt mij een stuk kaak te zijn. Misschien zit er nog een tand eronder?! Ik zou voorzichtig verder prepareren.

Groeten, Oliver
Dat zou ik wel willen, maar zo te zien is dit wel qua begrenzing wat het is. Dan zou het er alleen achter in de matrix kunnen zitten, maar hoe fixeer ik wat we nu zien voldoende om er omheen te kunnen? Houtlijmoplossing lijkt mij hiervoor te zwak.
Gr. Dirk

Dirk

Bericht door Dirk » 23 jul 2014, 11:24

hubertus68 schreef:
Hoi Dirk,

Ik was tamelijk tevreden aangezien wij maar 3 uren gezocht hebben: drie goed bewaarde bronnis, een gave Enchodus tand, heel wat kleine tandjes, een vuursteen egel (van het voetpad) etc.

Groeten, Oliver
Dan heb je meer succes gehad dan ik. Waar blijven de foto's?
Gr. Dirk

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 23 jul 2014, 11:44

Hoi Dirk,

de fotos komen nog wel. Ik had nog geen tijd.

Betreffende het vestigen van jouw vondst. Ik gebruik hiervoor Mowilith.
Dit is het beste spul voor zulke taken.

Mowilith zijn kleine korreltjes (https://www.krantz-online.de/de/online- ... ilith.html), die in Aceton opgelost worden.
Dit duurt ongeveer een uurtje of twee.

Deze oplossing kun je dan met een klein kwastje op het fossiel smeren.
Omdat Aceton tamelijk snel vervliegt, duurt het niet lang voordat het Mowilith hard genoeg is om verder te gaan met de preparatie. Zo’n uurtje of twee zou ik echter wachten.

Het voordeel van Mowilith is, dat men het met pure Aceton compleet kan verwijderen!

Success!!

Groeten,
Oliver

Dirk

Bericht door Dirk » 26 jul 2014, 13:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update:
Ik heb het zichtbare deel gefixeerd met houtlijmoplossing, vervolgens het blok verkleind tot een handzamer formaat en de basis verder uitgeprepareerd, gelukkig lukte dat zonder schade.
Op foto 3 is nu goed te zien, dat de basis rond loopt en glad is. Dat laatste maakt het naar mijn mening onlogisch, dat het bot zou zijn, dat zou doorlopen en een splinterig voorkomen opleveren.
Dus dan toch een platgedrukte tand?
Ik stuurde de foto ook naar een gelijk geïnteresseerde in de USA, die dacht ook eerst aan mosa maar kwam later met "reptile tooth osteodentin", dat verwijst naar krokodil achtige reptielen.
Wie o wie durft het aan bevestiging of een andere determinatie te geven?
Groeten,
Dirk

Plaats reactie