Koraal/anemoon?
Koraal/anemoon?
Hallo allemaal,
Ik zal me bij deze ook meteen even voorstellen. Ik ben Linda, 29 jaar en kom uit Overijssel. Ik heb me altijd al geïnteresseerd in fossielen en dingen uit de oudheid. Ik heb besloten me meer te gaan verdiepen in fossielen, maar helaas weet ik op dit moment nog vrij weinig. Ik heb in 2001, op vakantie in Frankrijk in een poeltje in de branding aan de kust van Biaritz dit fossiel gevonden. Naar mijn mening een anemoon. Ik kan hem helaas nergens terug vinden, ook niet via het determinatiesysteem van dit forum. Is er iemand die dit fossiel herkend en er wat meer over kan vertellen?
Alvast bedankt,
groetjes Linda
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
Antw: Koraal/anemoon?
Hoi Linda,
Een goed begin is het halve werk.....wat een mooi dingetje laat je hier bij je eerste posting zien! Een koraal of een anemoon zal het wel niet zijn, maar ik kan me voorstellen dat je aan zoiets gedacht hebt. Ik houd het op een fossiele spons. Niet meer helemaal compleet, maar nog steeds erg mooi om te zien. Hoewel, wat dat betreft ben ik (als spongebob) niet zo objectief. Echter is er nog een probleem......ik heb geen flauw idee welke soort spons het hier betreft. Weet je (of iemand anders) misschien welke geologische aardlagen bij Biarritz aan de oppervlakte komen? Dat zou de oplossing iets dichterbij brengen.
Mvg, Tom
O ja, welkom op dit forum
Een goed begin is het halve werk.....wat een mooi dingetje laat je hier bij je eerste posting zien! Een koraal of een anemoon zal het wel niet zijn, maar ik kan me voorstellen dat je aan zoiets gedacht hebt. Ik houd het op een fossiele spons. Niet meer helemaal compleet, maar nog steeds erg mooi om te zien. Hoewel, wat dat betreft ben ik (als spongebob) niet zo objectief. Echter is er nog een probleem......ik heb geen flauw idee welke soort spons het hier betreft. Weet je (of iemand anders) misschien welke geologische aardlagen bij Biarritz aan de oppervlakte komen? Dat zou de oplossing iets dichterbij brengen.
Mvg, Tom
O ja, welkom op dit forum

Time fades away (Neil Young)
Hallo Tom, misschien heb jij dit ook al gedaan maar Wikipedia, schrijft kliffen gevormd in het oligoceen 35 milj. gele-okerkleurige zandsteen. het zit er vol Nummulieten en Foraminiferen. Misschien komt het ding van Linda daar uit. Het ligt aan de voet van de Pyreneen dus kan ik me voorstellen dat de bodem daar aardig op z,n kop is gezet.
Het is meer iets voor een franse club denk ik. Het is wel een heel bijzonder vondst vind ik.
Groet,Ben
0000000000
Bedankt voor de reacties. Ik ben in ieder geval al iets wijzer geworden. Ik vond hier in het forum ook nog een geologische kaart van Frankrijk en het lijkt om het pleistoceen, krijt en eruptief te gaan. Ik wacht verdure antwoorden nog even af.
Nogmaals bedankt alvast
Nogmaals bedankt alvast
Hallo Linda, ik voor jou een e-mail naam voor Frankrijk, ik weet niet of je Frans spreekt of schrijft maar dat lossen ze daar wel op. het adres is ; rfossile (at) gmail .com. De is van de geologie side; Les Mondes Disparus. Zoek deze side maar op met google, daar staan leuke leerzame dingen op.
Schrijf deze mensen met een foto en ze zullen je wel helpen. Ben benieuwd.
Succes, Ben.
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 13:14 NL]
Succes, Ben.
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 13:14 NL]
0000000000
Antw: Antw: Koraal/anemoon?
Thanks,
zal ik vanavond, na het werk eens doen. Ik kan onvoldoende frans spreken, lezen en schrijven, maar ik neem aan dat ik er met engels ook terecht kan. We zullen het zien
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 13:15 NL]
zal ik vanavond, na het werk eens doen. Ik kan onvoldoende frans spreken, lezen en schrijven, maar ik neem aan dat ik er met engels ook terecht kan. We zullen het zien
scherven schreef:
Hallo Linda, ik voor jou een e-mail naam voor Frankrijk, ik weet niet of je Frans spreekt of schrijft maar dat lossen ze daar wel op. het adres is ; rfossile (at) gmail .com. De is van de geologie side; Les Mondes Disparus. Zoek deze side maar op met google, daar staan leuke leerzame dingen op.
Succes, Ben.
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 13:15 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik moest ook meteen aan spons denken. Prachtige vorm in ieder geval. Misschien kan je deze eens onder de loupe bekijken op zoek naar sponsnaalden? Dat zou alvast bevestigen dat het inderdaad om een spons gaat.
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 16:29 NL]
[Bewerkt door Frederik op 28-07-2014 om 16:29 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Koraal/anemoon?
Ik ga mn best straks doen
Frederik schreef:
Ik moest ook meteen aan spons denken. Prachitge vorm in ieder geval. Misschien kan je deze eens onder de loupe bekijken op zoek naar sponsnaalden? Dat zou alvast bevestigen dat het inderdaad om een spons gaat.
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
.............vandaag de hele dag in Kloosterhaar / Overijssel met fossiele sponzen bezig geweest. Zaten ook mooie dingetjes bij, maar deze blijft erg interessant.
Even goochelen op 'Fossiles Biarritz' levert een mogelijke match, alhoewel.....http://www.geoforum.fr/topic/25831-etoile-de-biarritz/
In Frankrijk weten ze er ook geen weg mee. Ik denk dat zij daar een (inderdaad) een Guettardiscyphia stellata of een enigszins afgesleten onderkant van de hoed van een Coeloptychium afbeelden. Ik heb grote twijfels, maar het zou bij jouw fossiel ook kunnen zijn. Daarvoor moet ik het skelet kunnen bestuderen en dat lukt met je foto's (sorry) niet.
Je woont niet toevallig in de buurt van Kloosterhaar? Woensdag ben ik daar weer aan het 'werk'.
PS: Werkt bij jullie de link wel? Of moet je zijn ingelogd bij geoforum?
[Bewerkt door Spongebob op 28-07-2014 om 19:52 NL]
Even goochelen op 'Fossiles Biarritz' levert een mogelijke match, alhoewel.....http://www.geoforum.fr/topic/25831-etoile-de-biarritz/
In Frankrijk weten ze er ook geen weg mee. Ik denk dat zij daar een (inderdaad) een Guettardiscyphia stellata of een enigszins afgesleten onderkant van de hoed van een Coeloptychium afbeelden. Ik heb grote twijfels, maar het zou bij jouw fossiel ook kunnen zijn. Daarvoor moet ik het skelet kunnen bestuderen en dat lukt met je foto's (sorry) niet.
Je woont niet toevallig in de buurt van Kloosterhaar? Woensdag ben ik daar weer aan het 'werk'.
PS: Werkt bij jullie de link wel? Of moet je zijn ingelogd bij geoforum?
[Bewerkt door Spongebob op 28-07-2014 om 19:52 NL]
Time fades away (Neil Young)