prepareren krabbeschaartjes t Rooth

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Brammeman
prepareren krabbeschaartjes t Rooth

Bericht door Brammeman » 01 sep 2014, 16:17

Hoihoi,

Dit weekend nog eens bij 't Rooth langsgeweest, waaronder bij de vondsten enkele krabbeschaartjes zaten. Nu zijn deze zeer broos, maar toch zou ik ze graag een beetje verder prepareren.
Zijn er bepaalde manieren waarop de krabbeschaartjes wat makkelijker intact kunnen blijven tijdens de preparatie? Bv fixeren of iets dergelijks? Oh ja, ze zijn ingebed in zachte mergel.
Alvast bedankt!

Groetjes,

Bram

adekker
Contacteer:
Antw: prepareren krabbeschaartjes t Rooth

Bericht door adekker » 01 sep 2014, 17:11

In het verleden heb ik dit soort scharen in mergel ook wel eens gevonden. Wat ik toen deed:
- Mergel eerst goed laten drogen
- Daarna met de goedkoopste haarlak het brok meerdere keren inspuiten (wel tussendoor telkens even goed laten aandrogen). Doe dat bij goed weer buiten, want haarlak ruikt niet prettig meer als je dat langere tijd op moet snuiven.
- Dan met een stopnaald de scharen zo goed mogelijk schoonkrabben c.q. blood zien te leggen.
- Tot slot nogmaals de boel goed innevelen met de haarlak.
Bij mij gaf dat een zeer bevredigend resultaat.
Succes!

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Dirk

Bericht door Dirk » 01 sep 2014, 17:31

Afbeelding

Wat ook kan:
Oplossing houtlijm (gele flesje met rode dop) en water, ik gebruik verhouding 1:4, maar ik lees soms andere verhoudingen.
De delen, die al goed vrij zijn met een klein penseeltje hiermee lakken; let op, niet teveel het trekt snel in.
Daarmee fixeer je de zichtbare delen en kan je met bijvoorbeeld een houten saté prikker de mergel om het fossiel heen wegkrabben. Steeds als je een stukje vrij hebt herhaal je dit, totdat je het resultaat mooi genoeg vindt. Dan kan je het hele stuk met dezelfde oplossing insmeren, het wordt er steviger van en de mergel brokkelt niet meer af, zodat de vitrine schoon blijft.
Succes!
Dirk

Brammeman

Bericht door Brammeman » 01 sep 2014, 18:29

Top! Dank je voor de snelle en duidelijke reactie :) Eénmaal ze geprepareerd zijn komen de foto's er aan ;)

Groetjes,

Bram

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 02 sep 2014, 00:01

Hoi Bram,

het beste wat je kunt doen is de scharen (het zijn meestal twee scharen!) met en prepreernaald vrijteleggen. Als je denkt dat er iets kapot kan gaan smeer je de scharen vol met Mowilith (verkrijgbaar hier: https://www.krantz-online.de/de/online- ... ilith.html

Naardat dit gedroogt is kan je verder prepareeren.
Mowilith lost op in bvb. Aceton. Ik los altijd zo'n 30 korrels in 25 cl Aceton op.

Beste Groeten,
Oliver

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 sep 2014, 16:54

Ik kan me hierbij aansluiten. De preparatie kan manueel met een prepareernaald of houten prikker als de mergel los genoeg is. Fixeren met een redelijk dunvloeibare lijmoplossing of iets dergelijks. Als je hiermee overdrijft dan krijg je een onnatuurlijke glans. Houtlijm, Mowilith, en ook Paraloid kunnen goede resultaten geven.
Haarlak zou ik afraden.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 03 sep 2014, 09:54

Hallo samen,

ik schreef: "met Mowilith vol smeren". Dit is natuurlijk overdreven.
Je zal zelf eens moeten experimenteeren welke oplossing de beste is.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de steen.
Een voordeel van Mowilith is dat je het met pure aceton volledig kan verwijderen.

Bij de Krijt-vondsten uit ZL fixeer ik alleen het fossiel met Mowilith. De matrix
krijgt meestal een badje in een houtlijm-oplossing.
De fossielen zou ik niet met houtlijm vestigen, je kunt deze namelijk heel schlecht
verwijderen. Daarnaast heb ik de ervaring gemaakt dat de lijm in verloop van
enkele jaren licht geel wordt.

Groeten,
Oliver

Brammeman

Bericht door Brammeman » 04 sep 2014, 15:43

Afbeelding

Afbeelding

Dank je voor alle reacties!

Ondertussen heb ik me aan het prepareren van een krabbenschaar gezet en zo als het er nu uit ziet heeft deze geen lijmoplossing nodig. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. In ieder geval steken er alvast enkele fotootjes bij. Leuk om te zien zijn de nog aanwezige spoortjes van algen die zich over de schaar hebben verplaatst. Een aangename verrassing was ook de iets kleinere schaar die zich onder de eerste bevond.

Groetjes,

Bram

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 04 sep 2014, 19:45

Beste Bram,

dit ziet er tog goed uit. Je hebt een paar scharen van de kreeft Protocallianassa faujasi gevonden (mannelijk exemplaar). Die sporen op de oppervlakte van de scharen zijn resten van Serpuliden (kalkkokerwormen). De bruine vlekjes zijn door chemische processen ontstaan, meestal door oplossing van ijzer.

Ik zou de scharen in ieder geval met Mowilith en de matrix bvb met een houtlijm oplossing fixeeren.

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie