fossiele keutel?
-
fossiele keutel?
gevonden op maasvlakte 2 30-09-2013 langs de vloedlijn. Het lijkt me een keutel, maar is aan de vorm ook te zien van welk dier? Er worden toch niet alleen hyenakeutels gevonden?
Is er aparte site met afbeeldingen van uitwerpselen?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: fossiele keutel?
Ik vind de vorm té dicht aanleunen bij wat je van een hyenakeutel kan verwachten, om er niet verder mee te gaan.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Lidwientje3
Je vindt op de Zandmotor ook heel veel stenen of wat het ook zijn met deze vorm. In allerlei grootten, ook hele kleintjes. Ik heb me laten vertellen dat het een of ander industrieel bijproduct is. Zie je in hyenakeutels geen stukjes botresten ook?
-
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Yep is een steen ,dat er voornamelijk hyena keutels gevonden worden,komt door de voeding van de hyena .
Deze dieren kraakten een knaagden de boten kapot en aten het ook op ,zodoende kregen ze veel botmateriaal binnen en kwam er dus aan de achterkant weer uit..
Zo kon het gebeuren dat de keutels fossiliseerden op de zelfde manier als een bot fossiliseert ,wel moesten de condities gunstig zijn.
Zo heb ik begrepen.
Op oervondst checker zijn verschillende coprolieten te zien .
Ook op deze site moet er genoeg te vinden zijn .
Ik hoop dat ik het zo goed hebt samen gevat,maar als iemand het kan verbeteren ,of aan vullen ,er valt altijd wel weer iets meer te leren
Dan wens ik verder een ieder veel sucses met de nieuwe vondsten.
Groet
Huug
Deze dieren kraakten een knaagden de boten kapot en aten het ook op ,zodoende kregen ze veel botmateriaal binnen en kwam er dus aan de achterkant weer uit..
Zo kon het gebeuren dat de keutels fossiliseerden op de zelfde manier als een bot fossiliseert ,wel moesten de condities gunstig zijn.
Zo heb ik begrepen.
Op oervondst checker zijn verschillende coprolieten te zien .
Ook op deze site moet er genoeg te vinden zijn .
Ik hoop dat ik het zo goed hebt samen gevat,maar als iemand het kan verbeteren ,of aan vullen ,er valt altijd wel weer iets meer te leren

Dan wens ik verder een ieder veel sucses met de nieuwe vondsten.
Groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Je zegt het goed al is de reden van fossilatie om precies te zijn het hoge kalkgehalte in de uitwerpselen afkomstig van de gekauwde botten. De kalk zit dus in de poep opgelost. Daarin kan je ook onverteerde stukjes bot vinden.
Overigens werden ze bij hvh wel eens gevonden en zouden ze dus ook bij de ZM moeten liggen. Niet zoveel als bij MV2 uiteraard..
[Bewerkt door sjaak op 17-11-2014 om 19:32 NL]
Overigens werden ze bij hvh wel eens gevonden en zouden ze dus ook bij de ZM moeten liggen. Niet zoveel als bij MV2 uiteraard..
[Bewerkt door sjaak op 17-11-2014 om 19:32 NL]
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Antw: fossiele keutel?
optimo schreef:
Hallo Niels das een mooie aan vulling ,en inderdaad ook op de zandmotor zijn er coprolieten te vinden ,ik heb er de afgelopen tijd daar twee op mogen rapen
Groet
Huug
foto's !

Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

Ik moest eventjes goed zoeken naar de betreffende stukken.
Het stuk op de eerste en op de laatste foto is door Dick mol gedetermineerd als coproliet op de fossielen dag in de Groene Poort te Boxtel.
Op de andere vier foto's is het zelfde stuk (links ) te zien .
,Het rechter stuk heb ik al 'n tijd eerder gevonden!
En dankzij Dick Mol kon ik beide stukken nu goed met elkaar vergelijken.

Groet
Huug