Je eigen kleine museum

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Je eigen kleine museum

Bericht door Frederik » 02 dec 2014, 20:30

Afbeelding

Afbeelding

Hoe het er bij mij bijligt staat ook ergens op deze site :D

Ladenkastjes, geordend met vouwdoosjes. Grote stukken liggen op een legger, maar niet stofvrij, en daar moet nog iets aan gebeuren. Geen uitgebreide vitrinekastjes. Wel een leuk salontafeltje, daar moet ik nog eens een foto van maken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 02 dec 2014, 21:02

Qua ruimte kan je beter haaientanden of schelpen verzamelen dan mammoetbotten....

Groet,

Niels

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 02 dec 2014, 23:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke topic indeed. Zoals Tim reeds wist aan te halen: plantfossielen zijn nogal lijvig dus het is soms puzzelen. Zo'n 80% van mijn collectie ligt helaas nog in de kelder en de overige 20 heb ik mijn hobby/studeer-kamer kunnen onderbrengen. 3/4 van de laden bevatten fossielen, de overige bevatten publicaties en naslagwerken. Prepareertools en aanverwanten zitten in het bureautje.

Het ladensysteem deel ik voorlopig volgens genus in (1 lade = 1 genus = meerdere soorten). De fossielen op zich zijn grotendeels klaargemaakt om een nummer te krijgen (jobke voor in de koude wintermaanden) en toe te voegen aan een database.

Work in progress.

Z.

ps: meer van datte!

The earth has music for those who listen.

Everhardus

Bericht door Everhardus » 03 dec 2014, 03:10

Goh Frederik zie ik daar een aan laatje Lyon ? Mooi ! Tracht hier ook orde op zaken te brengen......nieuwe lading vouwdoosjes net gearriveerd....
.....

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2014, 10:06

Hèhè, dat klopt, een laatje Lyon en een laatje Tiskaouine.

Interessant idee om een laatje per genus te gebruiken, Ziepe. Houdt steek als je stratigrafisch nauw verzamelt. Bij mij zitten de laatjes eerder per locatie ingedeeld. Sommige laatjes zijn een mix, maar als alles voorzien is van labels is dat geen probleem.

something (TH Huxley)

Dirk

Bericht door Dirk » 03 dec 2014, 14:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste allemaal,

Ik maak gebruik van zgn. edelsteendoosjes, die o.a. bij Bodemschat te krijgen zijn. Helaas werden ze op de beurs bij Leuven niet aangeboden, want ik heb geen lege meer. Op foto 2 zien jullie 10 losse doosjes met de tandenvondsten van 2014.

Op foto1 een compilatie van de vondsten van 2013 in doosjes, op foto 3 tanden uit Antwerpen en Cadzand. Oliver maakte er al melding van.
Ik heb deze gemaakt van de bij Ikea te kopen zgn. 3D fotolijsten.
Ik vul ze aan de achterzijde op, zodat de doosjes (foto 1) en tanden (foto3) tegen het glas aan gedrukt worden en zo op hun plaats blijven.
Deze winter ga ik van de ENCI tanden een nieuwe opzet maken zoals ook de Antwerpse tanden; verder heb ik alles al klaar liggen om ook van Marokkaanse en USA tanden uit eind krijt eenzelfde lijst te maken. Mooie bezigheid voor koude & natte winteravonden.
Uiteindelijk wil ik 6 van dit soort lijsten maken, met daartussen 2 kleine vitrines voor de mooiste andere fossielen uit met name ENCI en Eben Emael.
Als het klaar is laat ik het zeker nog zien.

Verder heb ik nog 2 wandvitrines, op foto 4 een deel ervan, die Ikea vroeger verkocht. Helaas zijn deze niet meer te krijgen, en zoals jullie zien zijn deze 2 aardig vol.

Met hartelijke groet,

Dirk

donckey
Antw: Antw: Je eigen kleine museum

Bericht door donckey » 03 dec 2014, 16:24

sjaak schreef:
Qua ruimte kan je beter haaientanden of schelpen verzamelen dan mammoetbotten....

Of nog beter, foraminiferen :D Maar ja die kan je niet echt tentoonstellen :D

donckey

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times
Antw: Antw: Antw: Je eigen kleine museum

Bericht door Spongebob » 03 dec 2014, 16:41

donckey schreef:
sjaak schreef:

Of nog beter, foraminiferen :D Maar ja die kan je niet echt tentoonstellen :D
Of: fossielen en mineralen op postzegels.
Kun je gewoon op het behang plakken :D

Prachtig wat hier allemaal aan museumpjes en vondsten voorbijkomt.
Mij ontbreekt de tijd om mijn aanwinsten op een goede manier te verwerken, helaas.

Time fades away (Neil Young)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2014, 16:45

Zeer zeker kan je forams tentoonstellen. Breekt vast ook meteen het ijs als je bezoek hebt. Een vitrinekast vol schijnbaar lege doosjes.

Nee serieus. Loupe erboven, mooie print van een macrofoto ernaast. Kan heel stijlvol zijn.

something (TH Huxley)

Brammiej

Bericht door Brammiej » 04 dec 2014, 04:46

Hoi,

@Sjacob, De kast is niet te koop. Via Marktplaats zijn diverse uitvoeringen verkrijgbaar.

Op dit moment wonen mijn vrouw en ik nog in een appartement. Bedoeling is binnen enkele jaren te verhuizen. Dan ga ik een kamer inrichten in Chesterfield style voor alle naturalia die ik verzamel.

Groeten Bram

Plaats reactie