Zandmotor: Middenvoetsbeentje?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Zandmotor: Middenvoetsbeentje?

Bericht door knaapjvd » 18 dec 2014, 13:22

Afbeelding

Hij lijkt compleet, met wat oppervlakkige schade.

Groeten,
Joost

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Zandmotor: Middenvoetsbeentje?

Bericht door Schouwenburg » 18 dec 2014, 19:36

Aan de bovenste foto zie je dat er toch een stukje ontbreekt (Ik zie spongiosa). Helaas is het stuk zwart en de foto's niet helemaal gelukt. Ook hier moet iemand het een keer in handen hebben.

Charlie

knaapjvd
Senior Lid

Bericht door knaapjvd » 19 dec 2014, 08:36

De foto's zijn inderdaad te donker. Zou het helpen als ik het contrast verlaag en in false colour/colour enhance? Of wordt het dan heel onnatuurlijk en onherkenbaar? Ik zal eens testen.

Die spongiosa is wat ik bedoel met oppervlakkige schade. Ik wil ermee aangeven dat ik niet denk dat dit een uiteinde is van een groter bot, maar dat er waarschijnlijk alleen een schilfer af is.

Groeten,
Joost

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 dec 2014, 11:35

Ik licht vaak bij in Picasa. Bij mij werkt dat meestal voldoende.

Groet,

Niels

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 dec 2014, 11:35

De meest eenvoudige manier om je foto's te verbeteren is een andere achtergrond kiezen.

Je toestel neemt de achtergrond mee in rekening bij de belichtingsinstellingen. Door voor een witte achtergond te kiezen, dwing je het toestel om korter te belichten, waardoor de fossielen zelf donker uitvallen.
Als je nu eens voor een neutraal grijze achtergrond zou kiezen, of zelfs een donkergrijze, zal je zien dat het resultaat een pak beter is.

Je kan dit ook met nabewerking rechttrekken, maar niet door het contrast te verlagen. Best werk je door middel van de 'levels' aan te passen. Maar dit gaat geen al te fraai resultaat opleveren, omdat je vertrekt van een slecht belichte foto.
Gewoon even voor een donkerdere achtergrond kiezen en de foto's opnieuw maken. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 19 dec 2014, 19:01

Ik heb voor de achtergrond een wollen lap, iemand anders gebruikt weer vilt. In ieder geval werkt een matte achtergrond heel goed en dan in een niet te felle kleur. Grijs wordt in musea veel gebruikt.

Charlie

knaapjvd
Senior Lid

Bericht door knaapjvd » 19 dec 2014, 21:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, in ons huis hebben alle bruikbare horizontale vlakken een glanzende donkere kleur met hout print en de verticale zijn Kermit-groen, Smurf-blauw of Pijn-Aan-Je-Ogen-paars, als ik me de verfnamen van de fabrikant goed herinner. :)
Dit is op de hoes van de tuinstoelkussens...

Als de verbouwing op zolder ooit afkomt (daarvoor moet ik wegblijven van die Zandmotor!) kan ik eens kijken of ik een geschikte plek kan inrichten.

Anyway, bij deze wat extra foto's. De kleur en de vlakken komen nu beter tot hun recht.

Groeten,
Joost

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 20 dec 2014, 06:03

De foto's zijn nu duidelijk genoeg, maar voor dit stuk helpt het mij niet verder. Ik is behoorlijk afgerold. Mijn eerste indruk is een polsbeentje van een dier ter grootte van een varken. Ik kom niet verder dan een gok, maar misschien brengt het een discussie op gang.

Charlie

Plaats reactie