Identificatie 4 mineralen/stenen

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Sonaya
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2014, 20:57
Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Sonaya » 21 dec 2014, 21:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Graag wil ik 4 mineralen/stenen laten identificeren. Op een beurs heb ik voor een prikkie een bak met wat mineralen gekocht. Er zit een naamplaatje met vindplaats bij maar mbt 4 stuks heb ik mijn twijfels of wat onduidelijkheden:

Magnesiet: volgens de gevonden info is deze ivoorwit, maar die van mij is roze? Is het misschien een ander mineraal?

Topaz: hier heb ik er veel van en ze zijn troebel doorzichtig, een enkele helder. Een beetje grijs-bruinig. Is dit wel Topaz/Topaas?

Pyriet: is dit Piriet?

Bismuth: wat is synthetische Bismuth? Kom er maar niet achter.

Verder heb ik nog Glauberite maar bij het zoeken stuitte ik op het volgende: http://www.johnbetts-fineminerals.com/j ... p?id=21904

Mijn stenen zien er exact zo uit. Wat ik niet begrijp is wat Calciet na Glauberiet inhoudt, ook niet na het lezen van info over PSEUDOMORFOSEN. Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit is?

Gr. Sonaya

[Bewerkt door Sonaya op 21-12-2014 om 21:18 NL]



 
Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Elbert » 22 dec 2014, 11:33

Hallo, een pseudomorf is een mineraal dat, in de matrix, is opgelost en daarna is vervangen door een ander mineraal.
Zo kan het gebeuren dat je pyrietkristalvormen vind die niet(meer) uit pyriet bestaan.
Een natuurlijk afgietsel, als het ware...

groeten, Bert


Elbert

Sonaya
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2014, 20:57
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Sonaya » 22 dec 2014, 17:34

Hoi Bert,

Bedankt voor je reactie, maar nu begrijp ik het nog steeds niet;

Bij mijn stenen is het Calciet na Glauberiet. Stel, je zegt Peer na appel, dan was het dus eerst een appel en nu een peer. Maar dan is het toch helemaal geen appel meer? Klinkt stom maar begrijp je wat ik bedoel? :)

Soms hou je inderdaad holle vormen, dus afgietsels over, maar dat is in dit geval niet zo.


Ik hoop dat ik nog reacties krijg op de foto's :)

Gr. Sonaya



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Elbert » 22 dec 2014, 22:18

Hallo, het betekent niets meer dan dat het glauberiet is vervangen door calciet en dan zal dat calciet dus de vorm hebben van glauberiet...
Nu duidelijk?

groeten, Bert


Elbert

Sonaya
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2014, 20:57
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Sonaya » 23 dec 2014, 12:59

Afbeelding

Ok, dus toen het nog Glauberiet was, had het wel deze vorm, maar de Glauberite is vervangen door Calciet?
Maar die "uitsteeksels", die zijn ook later gevormd toch? Dus waren er waarschijnlijk nog niet toen het nog Glauberiet was? Zie ik het goed zo?

Heb je (of iemand anders) misschien nog antwoord op mijn andere vragen mbt de stenen?

Gr. Sonaya



Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door mihcaz » 27 dec 2014, 19:53

Hoi Sonaya,

Het is niet heel ingewikkeld. Het glauberiet heeft zich gevormd in het 'moedergesteente' (matrix). Door de aanwezigheid van zurige oplossingen in de bodem van de aarde kan het zijn dat kristallen volledig oplossen in deze zurige omgeving. Ze laten daarbij dan een perfect afgietsel (holte) achter in de matrix dat uiteraard de vorm van het oorspronkelijke kristal heeft. Wanneer deze holtes opnieuw gevuld worden met waterige oplossingen waarin mineralen zijn opgelost, kunnen de holtes uiteindelijk volledig opgevuld worden met een nieuw mineraal dat uitkristalliseert en dus de vorm krijgt van het oorspronkelijke kristal.
Nu hoeft het niet zo te zijn dat er echt eerst een holte onstaat voordat het nieuwe mineraal uitkristalliseert. Er kan ook een chemische reactie optreden waarbij het glauberiet langzaam wordt omgezet in calciet. Waarschijnlijk door de aanwezigheid van (opgelost) koolstofdioxide (CO2) -> Glauberiet (CaNa(SO4)2) reageert met koolstofdioxide (CO2) tot calciet (CaCO3). Koolstofdioxide is meestal afkomstig uit de atmosfeer en zal van invloed zijn als gesteenten vanuit diep uit de aarde aan de oppervlakte komen.

Pin me niet vast op de exacte omzetting van glauberiet naar calciet maar in grote lijnen zal mijn verhaal hierboven wel kloppen. En dan natuurlijk de vraag of je ubehaupt iets snapt van mijn verhaal :-)

Groeten,

Micha



Sonaya
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2014, 20:57
Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Bericht door Sonaya » 30 dec 2014, 19:03

Dank je wel voor de info...nog even goed bestuderen :).

Heeft niemand meer info mbt mijn foto's?

Grtz. Sonaya




Plaats reactie