Zwinkokkel? Botje? En roggenstekel van Zandmotor.
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Zwinkokkel? Botje? En roggenstekel van Zandmotor.

Hallo deze komt van vlak bij de zandmotor ,de vondst is van juni 2014 .
Ik dacht toen aan een maaltandje ,maar kreeg al gauwde juiste determinatie via het net

Niels je geeft aan dat ze (soms ) nog al klein zijn en daarom misschien minder gevonden worden .
Doch dit exemplaar meet zo;n 2 cm .(,ik ben benieuwd hoe groot ze eigenlijk kunnen worden )
Al met al zijn er dus al diversen gevonden ,maar niet vaak .
Gr
Huug
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo,hier zeker nog twee verschillende soorten uit mijn verzameling.
Bij deze ontbreken de zware ribbels op de onderzijde van de knobbel,ook is het gaatje waar de stekel uitkomt veel kleiner.
Foto 4-5 is dan weer een ander soort.
GR
strandjutters
- strandjutters
Misschien ook interresant.
Deze knobbels(Stekels) komen van de soort Raja , dit zijn schaatsen(Roggen) uit de Fam:Radjidae.
Er bestaan nu nog ongeveer 30 soorten wereldwijd.Van 50 tot 250 cm lang.
GR
Deze knobbels(Stekels) komen van de soort Raja , dit zijn schaatsen(Roggen) uit de Fam:Radjidae.
Er bestaan nu nog ongeveer 30 soorten wereldwijd.Van 50 tot 250 cm lang.
GR
strandjutters
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Dit is toch (ook) een roggenstekel?
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
Hallo Sjaak,ik kan het niet goed zien op de foto,maar dat lijkt inderdaad op de stekel van een soort van deze knobbels.
Dit stekeltje staat eigenlijk op het gaatje dat je ziet in de knobbel,niet in het gaatje, er zit een holte tussen de twee,ik denk dat in die holte het gifzakje zit die sommige van die stekels zeer giftig of zeer pijnlijk maakt bij aanraking.
Op ieder soort knobbel staat ook een ander soort stekel,afzonderlijk vaak te vinden,in zijn geheel uiterst zeldzaam,ik heb er maar een paar in 35 jaar zoeken,en ze komen dan nog van dezelfde vindplaats(Niet Antwerpen)
Het stekeltje hangt eigenlijk maar met een zeer fijn randje vast aan de knobbel,vandaar dat ze zo fragiel zijn,in leven hangt alles beter samen door de sterke huid van de Rog of Schaats.
Als je ooit de kans krijgt moet je eens wrijven over een recente Rog van deze soort in de richting van de staart naar de kop
GR
Dit stekeltje staat eigenlijk op het gaatje dat je ziet in de knobbel,niet in het gaatje, er zit een holte tussen de twee,ik denk dat in die holte het gifzakje zit die sommige van die stekels zeer giftig of zeer pijnlijk maakt bij aanraking.
Op ieder soort knobbel staat ook een ander soort stekel,afzonderlijk vaak te vinden,in zijn geheel uiterst zeldzaam,ik heb er maar een paar in 35 jaar zoeken,en ze komen dan nog van dezelfde vindplaats(Niet Antwerpen)
Het stekeltje hangt eigenlijk maar met een zeer fijn randje vast aan de knobbel,vandaar dat ze zo fragiel zijn,in leven hangt alles beter samen door de sterke huid van de Rog of Schaats.
Als je ooit de kans krijgt moet je eens wrijven over een recente Rog van deze soort in de richting van de staart naar de kop

GR
strandjutters
-
- Been thanked: 45 times
Het botje is een scheenbeen. Er zitten helaas geen uiteinden aan. Verder slingert het een beetje, dat is kenmerkend voor hondachtigen. Als je wilt determineren zou ik het als eerste vergelijken met een vos.
Charlie
- Lidwientje3
Ik heb vanmiddag ook een huidplaatje van een rog gevonden op de ZM.

hoi allen,
Deze week een scheenbeen van een vos gekregen om het botje, ik heb hem er even opnieuw bijgeplakt, te vergelijken. En het komt niet overeen. Vos is groter dikker en anders van vorm. Jammer, maar niet aan te doen. gelukkig heb ik het botje wel juist weten te plaatsen.
Ik zocht in de verkeerde hoek. Het is een humerus van een vogel. Een stuk kleiner dan een gans. Denk formaat eend.
Denk dat ik niet verder zal komen dan dit.
zaak gesloten.
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
-
- Been thanked: 45 times
O.K. foto's blijven moeilijk en van vogels weet ik weinig.
Charlie