groot hoefje hertachtige

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
groot hoefje hertachtige

Bericht door sjaak » 07 feb 2015, 08:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste allen,

Ik vond gisteren dit hoefje aan het Hoekse strand. Het meet ca 7.5 cm en is daarmee de grootste in mijn collectie. Groter dan reuzenhert. Het is ook wat zwaarder versteend.
Ik kan op internet maar weinig vinden over dit soort hoefjes.
Ik dacht mogelijk aan een wat oudere soort (a latrifrons) maar weet uit ervaring dat het edelhert ook erg groot kan worden.
Iemand een idee?

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: groot hoefje hertachtige

Bericht door Schouwenburg » 08 feb 2015, 06:22

Ik denk eerder aan reuzenhert dan aan eland. De basis van eland is over het algemeen hoger dan van een reuzenhert. Als onder aan het articulatievlak een klein driehoekig vlakje vlakje zit is het een runderachtige.

Charlie

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 08 feb 2015, 09:23

dank, ik ga er nog eens goed naar kijken. het is echt een flinke koot. ik zal hem voor de grap eens naast reuzenhert fotograferen. helaas is er weinig informatie over hertenkootjes op internet te vinden

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 08 feb 2015, 11:53

In Naturalis staat een reuzenhert skelet. Ik weet niet of alle botten in detail uitgezocht zijn.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 08 feb 2015, 12:28

Hoi Niels,

Laatst was ik in Londen, toen heb ik bij de Theems een hoop botjes verzameld (Victoriaans slachtafval, voornamelijk). Veel runderkootjes, ook twee hoefbeentjes, waarvan ik vermoed dat ze ook van een rund zijn (gezien de overvloed aan andere runderteenkoten). Het ene is 7 cm lang, het andere 8 cm. Qua formaat zou dat dus goed kunnen. Ik wil er wel foto's van maken, maar op WikiCommons zag ik een foto van een hoefbeentje van een rund staan, waar deze niet veel aan zouden toevoegen, denk ik.

HG,

Anders

Plaats reactie