jade, of niet?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Draakman
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2015, 21:18
jade, of niet?

Bericht door Draakman » 21 feb 2015, 21:27

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen,

Ik zou graag willen weten wat dit is. Er is me al verteld dat het jade zou kunnen zijn, maar dat is niet zeker. Weet iemand van jullie het misschien? De steen is ongeveer 15 bij 15 cm en weegt zo'n 1800 gram.



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: jade, of niet?

Bericht door Spongebob » 21 feb 2015, 22:13

Hallo Drakenman,

Ik neem aan dat je de vindplaats niet meer weet.
Die is erg belangrijk voor het determineren. Bij mineralen is vooral ook de kristalvorm, het soortelijk gewicht, de hardheid en de streep (op ongeglazuurd porselein) belangrijk. Begin eens met die laatste twee. Volgens mij is jade erg zacht; dus goed te krassen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
gigi
Berichten: 729
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:22
Re: jade, of niet?

Bericht door gigi » 21 feb 2015, 22:58

Afbeelding

Heeft veel weg van de fosforslakken uit de industrie die met regelmaat in Cadzand en omgeving worden gevonden.


Minilodon

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: jade, of niet?

Bericht door adekker » 23 feb 2015, 12:26

Het zou Jade kunnen zijn, maar op basis van de kleur, het uiterlijk en de vezelige breuklijn in de steen hou ik het op Nefriet. Het verschil met Jade is doorgaans erg klein, maar daarvoor zou de steen nader onderzocht moeten worden. Dit valt op grond van foto's niet uit te maken.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Draakman
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2015, 21:18
Re: jade, of niet?

Bericht door Draakman » 23 feb 2015, 14:53

Dank voor de reacties! Spongebob, de stenen zijn afkomstig uit Birma. Helpt dat?



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: jade, of niet?

Bericht door Spongebob » 23 feb 2015, 21:54

Birma? Okee!
Dan maakt dat je verdenking op jade / jadeïet een heel stuk groter wordt.
In m'n mineralenboek (al tijden niet meer gebruikt) even nageslagen.
De hardheid is toch meer dan ik dacht : 6,5 - 7
En de streepkleur op ongeglazuurd porselein (bijv. oude stop) is wit.

PS: Adekker schrijft over nefriet.
Zou ook best kunnen hoor;
eigenlijk heb ik erg weinig verstand van mineralen ;)


[Bewerkt door Spongebob op 23-02-2015 om 21:57 NL]


Time fades away (Neil Young)

Camiel
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 mei 2007, 21:01
Been thanked: 3 times
Re: jade, of niet?

Bericht door Camiel » 24 feb 2015, 02:26

De term jade is een verzamelnaam voor twee verschillende soorten mineralen: jadeïet (eng. jadeite) en nefriet (eng. nephrite). Jadeïet is één van de duurste edelestenen ter wereld, duurder dan diamant. Nefriet daarentegen heeft als edelsteen weinig tot geen waarde, maar beeldjes van nefriet kunnen alsnog behoorlijk waardevol zijn. Omdat jade zo waardevol is, is het dus heel verleidelijk om ook andere stenen onder de naam jade op de markt te brengen. Daarnaast wordt inferieure jade vaak bewerkt om de prijs op te drijven. Het is dus voor een leek niet eenvoudig om echt jade van andere "vervalsingen" te onderschieden.

De duurste en meest gewilde jade komt uit Birma dus dat is al een goede indicatie. Echt jade moet koud, glad en misschien zelfs een beetje zeepachtig aanvoelen. Met een loupe zou je een vezelachtige textuur moeten waarnemen. Jadeïet en nefriet hebben beide een verschillende hardheid dus dat is niet een doorslaggevend kenmerk. Nefriet is vrij zacht en een schaar zal een kras nalaten. Jadeïet is dan weer vrij hard en bekrast glas en staal, maar dat doen ook sommige andere mineralen die als jade verkocht worden. Op basis van de foto's zie ik niet meteen iets wat me doet besluiten dat het niet jade is, maar of het ook daadwerkelijk echt jade is...

Succes,
Camiel


“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928


Plaats reactie