werktuig?
werktuig?

Hallo allemaal.
Deze is gevonden door mijn vader . Door de jaren heen is hij ook besmet met het zoek virus.
Hij heeft deze vondst gedaan langs de Waal. Hij dacht aaneen vuistbijl. Ik dacht zelf dat het gewoon een erg gerolde vuursteen was. Maar toch even checken.
Groeten Simone
Re: werktuig?
Hallo, ik denk niet dat dit een vuistbijl is, maar het is wel een werktuig; een klopsteen, waarmee mogelijk andere vuurstenen werktuigen zijn gemaakt.
Meestal werd er met zo een klopsteen een scherf van een vuursteenknol geslagen en die scherf werd dan met een staaf (rendiergewei) verder vorm gegeven waarna met druktechniek de fijnbewerking werd gedaan.
Ook kan zo`n klopsteen wel voor andere "klopklusjes" zijn gebruikt.
Wat een klopsteen herkenbaar maakt, is de overvloed van slaglittekens aan een kant ( soms ook meerdere), veroorzaakt door het werken ermee.
Mooi ding!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 08-03-2015 om 14:59 NL]
Meestal werd er met zo een klopsteen een scherf van een vuursteenknol geslagen en die scherf werd dan met een staaf (rendiergewei) verder vorm gegeven waarna met druktechniek de fijnbewerking werd gedaan.
Ook kan zo`n klopsteen wel voor andere "klopklusjes" zijn gebruikt.
Wat een klopsteen herkenbaar maakt, is de overvloed van slaglittekens aan een kant ( soms ook meerdere), veroorzaakt door het werken ermee.
Mooi ding!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 08-03-2015 om 14:59 NL]
Elbert
Heel er bedankt wat leuk. Hij licht ook heel goed in de hand . En bedankt voor de extra informatie groeten Simone Gelijk mijn vader gebeld trouwens : )
Hallo, dat klopt; een vuursteenknol breek je idealiter open met een granieten steen; vanwege de scherfvorming; daarna trim je de scherven met achtereenvolgens een klopsteen, een stuk rendiergewei en evt. bot voor de echt kleine stukkies.
Zo heb ik een franse vuursteenmeester diverse mooie werktuigen zien maken; ik heb er zelfs nog enkele van.
Deze man werkte uitsluitend volgens wat er van de Mousterien techniek bekend was en gebruikte uitsluitend originele materialen.
De klopstenen werden verder ook gebruikt voor bv. het openbreken van bot; om bij het merg te komen.
Over de ouderdom van deze klopsteen is maar moeilijk iets te zeggen; hooguit dat hij niet fijn bewerkt is, wat kan duiden op een(relatieve) overvloed aan materiaal en die overvloed ontstond eigenlijk pas in het Mese/Neolithicum, toen vuursteen in mijnen werd gewonnen.
Alles wat ik er verder over zou melden heeft een (te) grote marge van onzekerheid...
Het ding zou zo, theoretisch, ook in de natuur kunnen ontstaan al is die kans m.i. gering.
groeten, Bert
Zo heb ik een franse vuursteenmeester diverse mooie werktuigen zien maken; ik heb er zelfs nog enkele van.
Deze man werkte uitsluitend volgens wat er van de Mousterien techniek bekend was en gebruikte uitsluitend originele materialen.
De klopstenen werden verder ook gebruikt voor bv. het openbreken van bot; om bij het merg te komen.
Over de ouderdom van deze klopsteen is maar moeilijk iets te zeggen; hooguit dat hij niet fijn bewerkt is, wat kan duiden op een(relatieve) overvloed aan materiaal en die overvloed ontstond eigenlijk pas in het Mese/Neolithicum, toen vuursteen in mijnen werd gewonnen.
Alles wat ik er verder over zou melden heeft een (te) grote marge van onzekerheid...
Het ding zou zo, theoretisch, ook in de natuur kunnen ontstaan al is die kans m.i. gering.
groeten, Bert
Elbert