Vissenkaak ENCI: Enchodus sp.?
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Vissenkaak ENCI: Enchodus sp.?

Hoi allemaal,
Jaren geleden heb ik dit stuk vissenkaak gevonden in de ENCI-groeve.
Ik heb destijds niet genoteerd uit welke formatie het kwam, maar het moet óf het kalksteen van Valkenburg zijn, vlak boven de horizont van Lichtenberg, óf het kalksteen van Schiepersberg / kalksteen van Emaël. Ik heb dat jaar alleen in die formaties gezocht.
(W.b. de kalksteen van Schiepersberg / Emaël: er was toen in deze laatste twee kalkstenen tegelijk gesprongen; dan weet je dus niet uit welk kalksteen het stuk echt komt.)
Als ik kijk op de determinatiepagina, lijken de tanden overeen te komen met Enchodus sp. Ik durf dit echter niet met zekerheid te zeggen. Weet iemand op dit forum dit?
Groet,
Koen
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Vissenkaak ENCI: Enchodus sp.?
Kijk zeker eens hier http://www.scriptageologica.nl/cgi/t/te ... no=1208a07
Opgelet: rechtstreekse link naar de pdf van het artikel van Friedman verschenen in Scripta Geologica in 2012. Dat geeft een goed overzicht van de huidige kennis van zowat alle groepen van fossiele vissen uit het Maastrichtse Maastrichtiaan. Enkel over de Dercetidae (tot deze groep behoort je stuk alvast niet) verscheen onlangs een meer recent artikel.
Mooie vondst!
mvg Stijn
[Bewerkt door Stijn op 20-03-2015 om 21:14 NL]
Opgelet: rechtstreekse link naar de pdf van het artikel van Friedman verschenen in Scripta Geologica in 2012. Dat geeft een goed overzicht van de huidige kennis van zowat alle groepen van fossiele vissen uit het Maastrichtse Maastrichtiaan. Enkel over de Dercetidae (tot deze groep behoort je stuk alvast niet) verscheen onlangs een meer recent artikel.
Mooie vondst!
mvg Stijn
[Bewerkt door Stijn op 20-03-2015 om 21:14 NL]
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Vissenkaak ENCI: Enchodus sp.?
Hoi Koen,
Vanaf de fotos zou ik ook aan een Enchodus denken. De matrix lijkt inderdaad op de onderste laag van de Kalksteen van Valkenburg, net boven de Horizont van Lichtenberg.
Beste Groeten,
Oliver
Vanaf de fotos zou ik ook aan een Enchodus denken. De matrix lijkt inderdaad op de onderste laag van de Kalksteen van Valkenburg, net boven de Horizont van Lichtenberg.
Beste Groeten,
Oliver