Steen Met zee egeltje ???
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Steen Met zee egeltje ???
Ik zie op foto 2 links midden anders wel iets dat op een fossiel lijkt.
Groet,
Niels
Niels
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Ik denk dat ik hetzelfde zie, maar ik wilde het niet zeggen.. 
Op de laatste foto van het bron bericht staat het nog eens.
[Bewerkt door knaapjvd op 27-03-2015 om 20:36 NL]

Op de laatste foto van het bron bericht staat het nog eens.
[Bewerkt door knaapjvd op 27-03-2015 om 20:36 NL]
Groeten,
Joost
Joost
Hallo allemaal,
@ Ben
ik vind dat antwoord nogal kort door de bocht. Wrm zou er in een zoetwater kwartsiet geen fossielen kunnen zitten?
@ Niels
Die had ik ook zien zitten het lijkt qua structuur een beetje op een koraal soort die ik weleens heb gevonden in laag in 't Rooth. Maar voor je daar iets over kan zeggen zal deze toch verder vrijgeled moeten worden wat ik in een eerder antwoord had aangeven.
Groeten,
Arno
@ Ben
ik vind dat antwoord nogal kort door de bocht. Wrm zou er in een zoetwater kwartsiet geen fossielen kunnen zitten?
@ Niels
Die had ik ook zien zitten het lijkt qua structuur een beetje op een koraal soort die ik weleens heb gevonden in laag in 't Rooth. Maar voor je daar iets over kan zeggen zal deze toch verder vrijgeled moeten worden wat ik in een eerder antwoord had aangeven.
Groeten,
Arno
Hallo Arno, even iets ruimer door de bocht. Ik hou het toch op een zoetwaterkwartsiet. Het is wel degelijk mogelijk dat er fossielen in kunnen voorkomen. Het gesteente komt voor in het Oligoceen en Mioceen uit de warme periodes. Zeegels en zeeboontjes zijn niet uit te sluiten. Je zou dit stuk aan een zwerfsteen deskundige kunnen laten zien voor een betere determinatie,
Ben.
0000000000
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hallo ''aller eerst ieder bedankt voor het mee kijken'' ,de antwoorden en en de meerdere invalshoeken .
Ik zal de steen zeker bewaren ,en nog eens met andere ogen bekijken,en ook eens googlen ,naar zoetwaterkwartsiet.
Ook zal ik deze steen eens een keer mee nemen naar een determinatie dag ,en / of er een keer bij Naturalis naar laten kijken.
Al met al een intrigerend steentje .
gt
Huug
Ik zal de steen zeker bewaren ,en nog eens met andere ogen bekijken,en ook eens googlen ,naar zoetwaterkwartsiet.
Ook zal ik deze steen eens een keer mee nemen naar een determinatie dag ,en / of er een keer bij Naturalis naar laten kijken.
Al met al een intrigerend steentje .

gt
Huug
- Spongebob
- Has thanked: 434 times
- Been thanked: 656 times
...... iets minder ruim door de bocht 
Zoetwaterkwartsiet wordt tegenwoordig aangeduid met 'Cementkwartsiet', omdat ie soms conglomeratisch en/of grofkorrelig is. Soms is de korrelgrootte van de matrix erg fijn en dan voelen zwerfstenen ervan nogal glad aan. In het oostelijk grind van het WWW-gebied en Twente kom je ze zeer regelmatig tegen. Dikwijls komen afdrukken van plantenstengels erin voor; bladeren of andere fossielen heb ik er nog nooit in aangetroffen.
Het is een erg interessant en, zoals Ben schreef, een geologisch niet zo oud gesteente, dat in Midden-Duitsland en Oost-Frankrijk ook als bouwsteen wordt gebruikt.
Dat het ongelaagd is, is op zich ook bijzonder en zegt misschien iets over de ontstaanswijze.
PS: Zó van Huug zijn foto's zie ik hierin geen 'zoetwaterkwartsiet'.
[Bewerkt door Spongebob op 29-03-2015 om 16:38 NL]

Zoetwaterkwartsiet wordt tegenwoordig aangeduid met 'Cementkwartsiet', omdat ie soms conglomeratisch en/of grofkorrelig is. Soms is de korrelgrootte van de matrix erg fijn en dan voelen zwerfstenen ervan nogal glad aan. In het oostelijk grind van het WWW-gebied en Twente kom je ze zeer regelmatig tegen. Dikwijls komen afdrukken van plantenstengels erin voor; bladeren of andere fossielen heb ik er nog nooit in aangetroffen.
Het is een erg interessant en, zoals Ben schreef, een geologisch niet zo oud gesteente, dat in Midden-Duitsland en Oost-Frankrijk ook als bouwsteen wordt gebruikt.
Dat het ongelaagd is, is op zich ook bijzonder en zegt misschien iets over de ontstaanswijze.
PS: Zó van Huug zijn foto's zie ik hierin geen 'zoetwaterkwartsiet'.
[Bewerkt door Spongebob op 29-03-2015 om 16:38 NL]
Time fades away (Neil Young)