Welke lijm moet ik gebruiken?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
kevin1997
Welke lijm moet ik gebruiken?

Bericht door kevin1997 » 03 aug 2014, 11:03

Ik heb een ammoniet gevonden alleen moet ik die lijmen omdat hij niet helemaal heel is. Welke lijm moet ik gebruiken?

adekker
Contacteer:
Antw: Welke lijm moet ik gebruiken?

Bericht door adekker » 03 aug 2014, 17:58

Hallo Kevin.

Begin dit jaar heb ik zelf een grote ammoniet in elkaar gelijmd en gereconstrueerd. Voor het lijmen heb ik toen Bison 2-componentenlijm gebruikt. Dat werkte uitstekend en de delen zitten nog steeds muurvast aan elkaar.
Mijn werkwijze was: meng de juiste hoeveelheid van de beide componenten goed door elkaar en strijk daar beide kanten van de te verlijmende delen mee in.Wacht dan slechts enkele minuten zodat het uithardingsproces al op gang begint te komen. Dan druk je de delen van je ammoniet aan elkaar. De kans dat nu de delen gaan verschuiven ten opzichte van elkaar is daarmee verkleind. Laat hierna alles 24 uur goed uitharden.
Succes! Ben benieuwd naar je resultaat.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Alopias

Bericht door Alopias » 04 aug 2014, 12:24

hallo André,

Weet je ook hoe je een haaientand moet lijmen? Deze stukken moet ik dan wel de hele tijd tegen elkaar houden, wil dat geen 24 uur doen :). I dacht aan secondelijm, of is dat geen goed idee?

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 04 aug 2014, 18:28

Hallo Aaron,

Haaientanden hebben binnenin een botachtige structuur. Je zou hiervoor ook dezelfde 2-componentenlijm kunnen gebruiken, maar ook de goedkopere (doorzichtige) Velpon of de Duitse variant Uhu. Deze kun je puur gebruiken. Beiden drogen vrij snel en overtollige lijmrestjes op je tand zijn er met een oud schillenmesje naderhand eenvoudig vanaf te schrapen. 1-Secondenlijm zou ook goed kunnen werken, maar leveren het gevaar op dat je dan ook je vingers met elkaar verlijmd!
Bij 2-componentenlijm hoef je de tand echt geen 24 uur vast te houden, hoor! Zodra het begint te hechten, leg je hem in een schaaltje zout. Het zout zorgt ervoor dat je delen niet van elkaar verschuiven en als alles goed is uitgehard, kun je onder de kraan met koud water het zout er eenvoudig weer van laten oplossen en afspoelen.

Succes,
André.

[Bewerkt door adekker op 04-08-2014 om 18:31 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Alopias

Bericht door Alopias » 04 aug 2014, 19:21

Bedankt André!

Het is secondelijm geworden, het enige ongeveer wat we nog liggen hadden. Uiteraard ben ik zeer voorzichtig geweest, dit hebben we met twee gedaan. Ik maak er zo een topic over.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 313 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 08 aug 2014, 21:47

Voor haaietanden gewoon velpon.
Tip voor de 2 componentenlijm van bison, als je de steen die gelijmd is in n warme oven legt (niet te heet natuurlijk) droogt ie een stuk sneller.
Werk perfect!

To share or not to share, that's the question!

Martijnfossielenjager

Bericht door Martijnfossielenjager » 12 apr 2015, 17:16

Om scheuren op te vullen is het nuttig om houtlijm en water (1 op 1) te mengen en gebruiken.

Martijn

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Welke lijm moet ik gebruiken?

Bericht door hubertus68 » 12 apr 2015, 18:23

Martijnfossielenjager schreef:
Om scheuren op te vullen is het nuttig om houtlijm en water (1 op 1) te mengen en gebruiken.
Welke soort lijm men kiest hangt ervan af, om welk materiaal het gaat. Ook de groote van het fossiel is belangrijk. Wat de ammoniet betreft zou Kevin misschien eens een foto moeten plaatsen. Als wij dan nog ervaren waar die ammoniet gevonden werd zijn we een stuk verder, en dan is het eenvoudiger, om de juiste methode te bepalen.

Een houtlijm-/water-oplossing is geen bruikbare methode om scheuren op te vullen. Houtlijm kan geschikt zijn om een fragiele matrix te vestigen maar niet als vulmateriaal.

Beste Groeten, Oliver

Plaats reactie