ZM vondst botfragment

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
JohnnyBGoode
ZM vondst botfragment

Bericht door JohnnyBGoode » 20 apr 2015, 19:14

Afbeelding

Afbeelding

Goeiedag mensen, ik was een uurtje op de zandmotor en vond dit bot fragment, ik ben ermee in het water gevallen (ja echt tot mn heupen in t diepe) ik helemaal doorweekt dus maar dit zat in mn tas, ik herken de hobbelige bovenkant, zo'n zelfde patroon zie ik ook op mijn mammoet bot (onderbeen als het goed heb) waar de groeischijven hebben gezeten. Weet iemand misschien waar dit bot kan hebben gezeten?

Met vriendelijke groet,

Miguel

Martijnfossielenjager
Antw: ZM vondst botfragment

Bericht door Martijnfossielenjager » 20 apr 2015, 20:11

Afbeelding

Hoi,
het lijkt op een bovengewricht vaan een scheenbeen(zie foto). Het helpt om er eventuele articulatievlakken op te zetten.

Martijn

JohnnyBGoode

Bericht door JohnnyBGoode » 20 apr 2015, 20:15

De eerste foto is een van de zijkant genomen foto, met alleen maar bot compartimenten en t heeft geen gladde structuur, misschien gek maar war zijn articulatievlakken?

Met vriendelijke groet,

Miguel

Martijnfossielenjager

Bericht door Martijnfossielenjager » 20 apr 2015, 20:19

Een articulatievlak kan een gewricht zijn, of bijv. zo'n kom als bij de mijne. Je vindt ze boven- en - onderaan een bot.

Martijn

JohnnyBGoode

Bericht door JohnnyBGoode » 20 apr 2015, 20:21

Aaa dankje wel, gezien de grootte, kan je dan zien van wat het zou kunnen zijn of is dat moeilijk met een fragment?

Met vriendelijke groet,

Miguel

Martijnfossielenjager

Bericht door Martijnfossielenjager » 20 apr 2015, 20:23

Nogmaals is het handig om hem overal te fotograferen, maar het lijkt me een stuk scheenbeen van een mammoet, al ben ik geen expert. Ik kan er ook helemaal naast zitten, maar dat moet een van de experts maar beslissen. ;)

Martijn

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 20 apr 2015, 21:39

Dit soort fragmenten zijn ontzettend lastig. Ik zie dat een kant nogal bobbelig is. Kan je een wat scherpere foto plaatsen?

Groet,

Niels

JohnnyBGoode

Bericht door JohnnyBGoode » 20 apr 2015, 22:18

Dat zal ik doen bij goed daglicht

Met vriendelijke groet,

Miguel

JohnnyBGoode

Bericht door JohnnyBGoode » 21 apr 2015, 18:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bobbelige stuk (foto 1) lijkt heel erg op hetgeen in foto 3 namelijk het gedeelte van een bot waar een groeischijf heeft gezeten, in foto drie is het het been van een jonge mammoet, foto twee is de zijkant van het fragment. Het gaat om foto's 1 en 2, foto drie is waarvan ik het herken. Ik hoop dat deze foto's scherp genoeg zijn

Met vriendelijke groet,

Miguel

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 21 apr 2015, 19:03

Onderkant scheenbeen mammoet zou goed kunnen. Dit is een deel van een losse epifyse. De hobbelige onderkant past tegen het deel met dezelfde hobbels van het middengedeelte (diafyse) van het bot. Tussen die twee zit een kraakbeen schijf. Dat is de groeischijf. Als het dier is uitgegroeid verdwijnt het kraakbeen en zitten beide delen aan elkaar vast.

Charlie

Plaats reactie