pseudofossielen
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
pseudofossielen

Op fossielenjacht bij de kliffen van Kingsdown en Samphire Hoe in Engeland vond ik deze 'fossielen '. Eerst dacht ik dat dit fossiele afdrukken van sponzen waren, tot het me begon op te vallen dat ze alleen zaten in stenen die al 'gerold' waren in de zee. Dat zou betekenen dat ze een recente oorsprong zouden moeten hebben.
Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het gaat om de boorgangen van boormosselen van de soort Pholas dactylus. Gevalletje blij met een dooie mus!
Groeten,
Koen
Koen
Antw: pseudofossielen
Leuk Koen, moet niet altijd spectaculair zijn, wel spoorfossielen als ze fossiel zijn, pseudofossielen is nog wat anders.
Duys
Duys
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste Koen,
bedankt voor het tonen! Mag ik vragen waarom je denkt dat het recente sporen zijn?
Beste groeten,
Oliver
bedankt voor het tonen! Mag ik vragen waarom je denkt dat het recente sporen zijn?
Beste groeten,
Oliver
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Oliver,
Terechte vraag, Ik ben tot die conclusie gekomen omdat in de gangen een soort kleine ribbeltjes zitten. Dit zijn de boorsporen van de mossel. Deze zijn in de meer verweerde / gerolde stenen net zo gedetailleerd als in de recente. Als de boorgaten fossiel waren geweest, dan hadden ook deze boorsporen mee moeten verweren. Dat is niet het geval.
Bovendien staat de zuidoostkust van Engeland bekend als een habitat van boormosselen.
@Duys: je hebt gelijk, de term pseudofossiel klopt niet helemaal. Het is een rest van recente biologische activiteit.
Terechte vraag, Ik ben tot die conclusie gekomen omdat in de gangen een soort kleine ribbeltjes zitten. Dit zijn de boorsporen van de mossel. Deze zijn in de meer verweerde / gerolde stenen net zo gedetailleerd als in de recente. Als de boorgaten fossiel waren geweest, dan hadden ook deze boorsporen mee moeten verweren. Dat is niet het geval.
Bovendien staat de zuidoostkust van Engeland bekend als een habitat van boormosselen.
@Duys: je hebt gelijk, de term pseudofossiel klopt niet helemaal. Het is een rest van recente biologische activiteit.
Groeten,
Koen
Koen