stenen amuletje?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
gbeenen
stenen amuletje?

Bericht door gbeenen » 19 mei 2015, 14:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe zie ik ook vuursteentjes langskomen op deze topic. Ik hoop dat iemand iets over dit steentje kan vertellen. Ook dit weer gevonden op de maisakker in Friesland(Zuid oosten)Ik ben benieuwd of dit een amulet kan zij uit het verleden. Er zit een gaatje in wat volgens mij natuurlijk is ontstaan. Daar zat natuurlijk modder in en dat vezeltje. Dit is sterk genoeg om het steentje er aan te hangen (Vlas?)Aan de bovenkant lijkt het bewerkt, verder heeft het een patina, wat op watergolfjes lijkt.
Graag uw mening.

misspiggy

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: stenen amuletje?

Bericht door hubertus68 » 19 mei 2015, 15:06

Lijkt mij een normale (onbewerkde) vuursteen te zijn – met een verdroogt stuk wortel erin.
Gaten en holtes kom je regelmatig tegen in dit soort stenen. Zij zijn het resultaat van erosieve of bioturbate processen.

Groeten,
Oliver

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 19 mei 2015, 15:12

Hallo, dit stukje vuursteen is wel degelijk bewerkt; op de 4e en 5e foto zie je kleine slaglittekens aan de bovenkant ervan.
Mogelijk is het gat in de steen naturlijk, maar er is gebruik van gemaakt om het te veranderen in een weeftouwgewichtje of mogelijk een gewicht dat aan een net wordt bevestigd.
Leuke vondst!

groeten, Bert

Elbert

gbeenen

Bericht door gbeenen » 19 mei 2015, 15:12

Ok jammer,volgende keer meer succes, haha

misspiggy

gbeenen

Bericht door gbeenen » 19 mei 2015, 15:14

Dag Bert,

Bedankt ,dan bewaar ik hem toch maar..:)

misspiggy

Plaats reactie