welke soort trilobiet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
pino123
Antw: welke soort trilobiet

Bericht door pino123 » 07 jul 2015, 18:23

Ik ga kijken of ik binnenkort dit stukje kan laten zien aan Gijs de reijke . woont in de buurt en zal me zeker kunnen zeggen of het wel of onderdeel van een trilobiet is . Ik zal maar zeggen word vervolgd . bedankt voor de moeite tot nu toe .

mvg Joost

Storm
Been thanked: 5 times

Bericht door Storm » 08 jul 2015, 08:37

Als je inderdaad zo dicht bij Gijs woont zou ik hem vragen of hij er naar wil kijken. Ik denk dat het een goede optie is.

Cora

pino123

Bericht door pino123 » 10 jul 2015, 12:44

zouden ze in Boxtel een antwoord kunnen geven bij de groene poort ? ik kom er namelijk iedere dag voorbij als ik ga werken misschien en optie ga dit binnen kort ook eens proberen .

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 27 jul 2015, 05:20

Zonder enige twijfel een (deel van) pygidium van een Scutellum ;) . Ik heb zelf recentelijk een stuk aangetroffen in een steen van een andere locatie in de Eifel. Ze worden met enige regelmaat aangetroffen in dat gebied, maar ze zijn zeker niet zo algemeen als staartstukken van Nyterops nyter en Dechenella sp..

pino123

Bericht door pino123 » 27 jul 2015, 15:20

Gijs bedankt na al die tijd had ik echt het gevoel dat het idd een deel van trilobiet was , en ja hoor mooi bedankt

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 jul 2015, 15:46

Ik wil hier zeker geen welles-nietes spelletje van maken 8)
Maaaar.... zéér zware twijfels van mijn kant hoor!
Misschien interpreteer ik de foto's verkeerd en ziet Gijs iets dat ik over het hoofd zie (dat heb je soms met foto's, het zou ongetwijfeld niet de eerste keer zijn). Aan de andere kant, hij lijkt wel heel zelfverzekerd :D
Misschien kan Gijs een foto van zijn Scutellum plaatsen ter vergelijk?

Herken je details op het stuk die we maar moeilijk op de foto kunnen zien? Pukkeltjes in het bijzonder?
Voorbeeld: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... k=282-0084
Als het gaat over Scutellum of Goldius zouden die toch meestal zichtbaar moeten zijn.
Er zijn 'gladde' genera binnen de Styginidae, maar daar zie je doorgaan een iets ruimer en regelmatiger patroon tussen de ribben op het pygidium (waarvan de centrale soms ook splitst.
Zijn er sporen van een axiale ring?
Voorbeeld: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ek=61-0047

Op de foto's zie ik niets van dat alles. Het lijkt van ver op een scutellide pygidium, dat wel (al maakt het wel heel rare kronkels ook). Maar dat is niet voldoende. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Storm
Been thanked: 5 times

Bericht door Storm » 27 jul 2015, 15:47

Hallo Gijs,

Ik heb er ook meerdere gevonden maar die lijken hier echt niet op.
Ik mis gewoon de kenmerken die Frederik al eerder noemde.

Cora

pino123

Bericht door pino123 » 27 jul 2015, 16:21

ik ben toch ook weer benieuwd naar het antwoord o o o ja ik ben niet de kenner

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 28 jul 2015, 02:23

Afbeelding

Het stuk van Joost is inderdaad flink verweerd, maar voor zover ik kan zien is dit de binnenkant van het pygidium van een Scutellum. De steenkern zou dan verdwenen moeten zijn. De ronde vorm, de knik in het midden, de ribbels met gelijke spreiding... Ik ken in ieder geval geen brachiopode uit de Eifel die hier op lijkt ;) .

Op de bijgevoegde foto: twee pygidia uit de Hillesheimer Mulde. Eén is van een Scutellum, de ander van een bepaald type Dechenella.

ivok

Bericht door ivok » 28 jul 2015, 09:25

Zoals ik al in mijn eerste reactie aangaf.
Ik zie ook de gelijkenis met iets goldius achtigs, maar dat was meer gebaseerd op vorm en eerste ingeving als het al een trilobiet zou zijn.

De knik lijkt me eerder een gevolg van een wat vervormd stuk.
Op het stuk van Gijs zijn duidelijk pukkeltjes herkenbaar op het stuk van Joost niet
De "ribbels" zijn ook anders. breed gevolgd door een diepe groef, terwijl het stuk van Joost vrijwel vlak is met om de zoveel mm een scherp afgetekend lijntje.
Helaas begint het stuk van Joost steeds minder op een trilobite te lijken voor mij althans...

Binnenkanten of onderkanten van een dergelijk pygidium zien er overigens heel anders uit, dan zien we eerder een sort terraslijnen die vrijwel dwars op de "ribbels" lopen.

wel een geinig stukje Gijs, de 2 pygidia zijn duidelijk zichtbaar, maar het illustreert ook heel goed hoe lasting het is om fragmenten van foto te herkennen.
ik zie nog een drietal stukjes die mogelijk iets trilobieterigs kunnen zijn.
kan ook wat anders zijn......

[Bewerkt door ivok op 28-07-2015 om 08:27 NL]

oeps...

Plaats reactie