Antwerp area : Pathologisch zonnetje .
Antw: Antwerp area : Pathologisch zonnetje .
Ik denk niet dat men er nadrukkelijk op uit is je vondsten af te kraken, eerder zoals ik het kan zien om een discussie erover te starten
Erg mooie tand in ieder geval!

- Riemer
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Pascal, ik volg je redenering niet helemaal. De definitie van wat als pathologisch gezien kan worden mag best wel wat enger geformuleerd worden, nl. als afwijkingen die hun oorsprong hebben in een concrete pathologie (ziektebeeld).
Ik vind het tandje best wel afwijkend, maar om nu over een pathologie te spreken puur en alleen omwille van de asymmetrie...
Het doet geen afbreuk aan je vondst vind ik, maar het helpt wel als we min of meer dezelfde taal spreken.
In elke populatie kan je immers wat individuen hebben die afwijkend van de norm zijn, maar dat maakt het nog niet abnormaal.
Kies random 60 mensen uit een populatie, en tenzij je dit doet in Nederland, is de kans klein dat er iemand van meer dan 2 meter groot tussen zit. En moest dat wel zo zijn, zou ik dat niet meteen pathologisch noemen.
Ik vind het tandje best wel afwijkend, maar om nu over een pathologie te spreken puur en alleen omwille van de asymmetrie...
Het doet geen afbreuk aan je vondst vind ik, maar het helpt wel als we min of meer dezelfde taal spreken.
In elke populatie kan je immers wat individuen hebben die afwijkend van de norm zijn, maar dat maakt het nog niet abnormaal.
Kies random 60 mensen uit een populatie, en tenzij je dit doet in Nederland, is de kans klein dat er iemand van meer dan 2 meter groot tussen zit. En moest dat wel zo zijn, zou ik dat niet meteen pathologisch noemen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Martijnfossielenjager
Is een zonnetje opzich al pathologisch, of heeft dat met de kaakpositie of de soort te maken?
Martijn
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dat heeft met de kaakpositie te maken. Het gaat om tanden die recht op de symphyse staan, dat is het punt waar de twee kaakhelften samenkomen. In het midden dus. In dit geval betreft het onderkaakstandjes.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Frederik,als ik het goed voor heb spreken we van een tand met gebogen kroon niet over pathologisch ,maar gewoon over tand met gebogen kroon.
En deze op de foto wel pathologisch omdat het een afwijking is die niet normaal voorkomt.
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 11-08-2015 om 19:12 NL]
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Ik denk dat je hier de nagel op de kop slaat, Pascal.
Zoals Frederik reeds zei: met pathologie wordt meestal geen asymmetrie o.i.d. bedoeld, maar wel sterke misvormingen door vb. ziekte van het dier, kwetsuur, infectie, of wanneer bijvoorbeeld twee tandjes een derde tandje zo verdringen zodat het een sterke misgroei kent.
Het tandje dat je hier laatst laat zien is duidelijk pathologisch, uw zonnetje is atypisch, dat zeker, maar m.i. geen pathologie om wille van eerder genoemde redenen.
Ik heb bijvoorbeeld enkele Carchariassen waarvan de kroon sterker dan normaal gebogen staat, labio-linguaal, of waarvan het tipje wat sterker dan normaal ombuigt naar labiale zijde. Deze tandjes vallen ook buiten de norm, maar zijn voor mij geen pathologie.
Zoals Frederik reeds zei: met pathologie wordt meestal geen asymmetrie o.i.d. bedoeld, maar wel sterke misvormingen door vb. ziekte van het dier, kwetsuur, infectie, of wanneer bijvoorbeeld twee tandjes een derde tandje zo verdringen zodat het een sterke misgroei kent.
Het tandje dat je hier laatst laat zien is duidelijk pathologisch, uw zonnetje is atypisch, dat zeker, maar m.i. geen pathologie om wille van eerder genoemde redenen.
Ik heb bijvoorbeeld enkele Carchariassen waarvan de kroon sterker dan normaal gebogen staat, labio-linguaal, of waarvan het tipje wat sterker dan normaal ombuigt naar labiale zijde. Deze tandjes vallen ook buiten de norm, maar zijn voor mij geen pathologie.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Jep Pascal, dat laatste tandje is een fenomenaal pathologisch dingetje!
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,deze past wel in dit topic,mijn lelijkste tand van 2015

Deze is toch wel een beetje pathologisch

Uit mijn gruis gevist.
GR
strandjutters
- Extincthunter
Ja das een lelijkaard!! Kan zelfs met moeite de soort bepalen
Grtz

Grtz
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)