Quadratum botje beenvis

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 26 times
Quadratum botje beenvis

Bericht door BartKorf » 16 aug 2015, 22:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee weken geledenwas ik toelallig op het strand bij Egmond (het dichtstbijzijnde strand voor waar ik woon in Heiloo NH) en vond ik een duidelijk (sub)fossiel vissenbotje in de vloedlijn, mogelijk afkomstig van recente zandsuppletie Egmond: foto 1 en 2.
Afgelopen vrijdag vond ik precies hetzelfde botje, maar dan iets groter, op MV2 (foto 3 en 4). Volgens mij gaat het in beide gevallen om het quadratum, een schedelbotje waarmee de bovenkaak articuleert. Het MV2-exemplaar mist echter de gebruikelijke straalsgewijze structuur van beenvisbotjes. En het moet bovendien van een fors formaat vis zijn geweest !
Weet iemand nog iets te zeggen van welke soort / geslacht / familie het afkomstig is, of hoe of waar of bij wie ik daarover nadere info zou kunnen vinden?

Bart

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Quadratum botje beenvis

Bericht door Schouwenburg » 17 aug 2015, 07:12

Op oervondstchecker staat in de discussie je antwoorden. Het kaakfragment kan aan de hand van deze twee foto's niet verder gedetermineerd worden.

Charlie

BartKorf
Been thanked: 26 times
Antw: Quadratum botje beenvis

Bericht door BartKorf » 17 aug 2015, 11:09

Charlie, ik heb de antwoorden op oervondstchecker gezien, dank voor je reactie. Ik neem het wel een keer mee naar de WPZ. met vriendelijke groet, Bart

Bart

Plaats reactie