Welke soort? Alpen en Guatemala

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Mel
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2015, 21:23
Welke soort? Alpen en Guatemala

Bericht door Mel » 08 aug 2015, 22:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi allemaal!

Ik ben nieuw hier en heb al een tijdje wat stenen/mineralen liggen waarvan ik niet weet wat het is. Ook een tripje naar de winkel leverde niet echt iets op. Wellicht(waarschijnlijk ;)) dat iemand hier het weet?

Afgelopen week ben ik naar de Alpen gegaan en heb daar net onder de eeuwige sneeuwgrens steen/mineralen 1 tm 4 gevonden/gehakt. Afbeelding 1 is een donkerzilveren steen, waarvan het zilver op de grote steen afbladert ook zitten er gouden en bronzen "glitters" in de steen. 2 bestaat uit hele kleine witte kristalletjes, het bruine gedeelte in het midden is hard. Ik dacht zelf versteend hout oid? Afbeelding 3 is een steen vol met holtes en heldere, doorzichtige kleine kristallen. Ook hier weer kleine witte kristallen en brons/Gouds kleurige stukjes. 4. Goud/bronzen klompjes. De kleinste is goud en brokkelt af, pyriet misschien? De twee grotere zijn hard. 5. Steen komt van de top hoogste vulkaan van midden Amerika in Guatemala. Deze was niet actief toen ik er was.

Ik ben super benieuwd! Iemand enig idee?

Groetjes!



 
Rolfus
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2013, 07:23
Re: Welke soort? Alpen en Guatemala

Bericht door Rolfus » 20 aug 2015, 10:40

Dag Mel, leuke vondsten.
Hoewel de foto's niet heel erg duidelijk zijn kan ik er misschien toch iets over zeggen mede dankzijn jouw beschrijving erbij!
1. dit zijn mineralen uit de glimmer-groep, ik denk met name muscoviet (zilver achtig) en/of biotiet (donkerbruin, brons tot zwart), kunnen ook nog andere mineralen uit die groep zijn maar dit zijn de meest voorkomende in alpiene gesteenten
2, de witte kristalletjes is waarschijnlijk kwarts (bergkristal als ze helder zijn anders melkkwarts), versteend hout komt volgens mij niet voor in de alpen en ook niet op deze manier in zo'n holte met kristallen, is waarschijnlijk een omzettingsgesteente maar kan het niet goed beoordelen
3. kristalletjes in de holtes is weer kwarts/bergkristal met waarschijnlijk weer de glimmers die ik hierboven noemde
4. Lijkt mij inderdaad pyriet
5. Bedoel je de Tajumulco vulkaan? Dan is het gesteente waarschijnlijk een andesiet-daciet.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes.

Rolf




Plaats reactie