Trilobieten morfologie - vraagtekens

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
JOHANVAN
Trilobieten morfologie - vraagtekens

Bericht door JOHANVAN » 26 aug 2015, 15:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij toezending van enkele niet geprepareerde Russische trilobieten kreeg ik onder meer een Asaphus lepidurus en een Ptychopyge rossica (Balashova) toegestuurd. Bij nader onderzoek bleken onder het weggebroken kapot schild zeer eigenaardige strepen of "Striae" aanwezig te zijn. Het zijn zeer zeker geen artefacten en de grootte ervan kan worden vergeleken aan de achtergelaten vingerafdrukken op de kneed- gum. Het eigenaardige is dat de strepen volgens een welbepaald patroon onder het pygidium voorkomen en dat doorlopen onder de pleurae maar hier dan wel gedeformeerd.
In de litteratuur vond ik tot op heden nog geen enkele verwijzing terug en ik vermoed ergens dat het hier gaat om een afgeworpen "vervelling" die dan opgevuld is geraakt door ondulerend slib; voorwaarde is dan wel dat de ondulatie zijwaarts zou zijn gebeurd.
Daar beide trilobieten voortkwamen uit eenzelfde vindplaats: Onder Ordovicium (Volkhovian niveau) uit de Putilovo groeve, regio Sint Petersburg, Rusland; is er wel een mogelijkheid dat beide soorten eenzelfde fossilisatie hebben ondergaan.
Wat denken mijn Geachte Medeleden van deze ongewone verschijningsvormen?
Met dank,
Johan

Johan Vanhauwaert

ivok
Antw: Trilobieten morfologie - vraagtekens

Bericht door ivok » 26 aug 2015, 16:37

die striae heten terraslijnen

toevallig vandaag een stuk voorbij zien komen over terraslinien op het duitse trilobieten forum. asaphus werd daar veelvuldig genoemd, vooral de lijntjes onder het pygidium.
een behoorlijk lang artikel mbt terraslijnen

de functie van de terraslijnen is volgens mij nog niet 100% duidelijk.

je ziet het wel bij meer soorten terugkomen, dorsaal en of ventral.
paralejurus, diademaproetus, asaphus

oeps...

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Trilobieten morfologie - vraagtekens (Ceraurus)

Bericht door Fossielenzoeker » 26 aug 2015, 17:32

Mijn Neoasaphus heeft ze ook.

Ik denk dat Ceraurus hier zeer goed antwoord op kan geven! Hij is expert op het gebied van Cambrische tot en met Devonische trilobieten uit het Barrandium (Tsjechie); http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ?zoek=368-

Robert Mensink

ivok

Bericht door ivok » 26 aug 2015, 19:30

https://www.era.lib.ed.ac.uk/bitstream/ ... sAllowed=y

Zoekt maar eens op Terras lijnen. Terrace ridges terraslinien

oeps...

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 26 aug 2015, 19:30

Hallo, ik tref dergelijke lijnen ook aan op de dunnere schaaldelen van Ogyginus corndensis uit het Ordivicium van midden Wales...
Zijn dit niet gewoon groeilijnen die op de onderzijde van de schaal zitten?

groeten, Bert

Elbert

ivok

Bericht door ivok » 26 aug 2015, 20:15

De beestjes barsten uit hun schaal kruipen eruit.
Als je vervelt dan lijkt me niet logisch dat je groei ringen ontwikkeld. ..

Maar hoewel de functie van terras lijnen niet helemaal duidelijk is,denkt met wel dat bij verschillende soorten de lijnen verschillende functies hadden.

Waarom bij sommige soorten alleen ventraal en bij andere dorsaal.
Ook de bekende 'phacopsen' hebben dergelijke lijnen.
Als je weet waar je moet kijken

oeps...

JOHANVAN

Bericht door JOHANVAN » 27 aug 2015, 17:33

Beste Ivok, Elbert en fossielenzoekers,
Dank voor je respons, maar ik heb hierbij toch wel wat aanmerkingen:
De Terraslijnen komen voor zowel op als onder de Cuticulla en horen tot het exoskelet van het fossiel "in casu" de trilobiet. De "striae" heb ik zo genoemd omdat ze slechts een binnenafdruk zijn in het calcietsubstraat. Het is inderdaad nog helemaal niet duidelijk wat hun eventuele functie was. Het is evenmin duidelijk of de Terraslijnen op de bovenzijde van de Cuticulla overeenkomt qua structuur met de Terraslijnen op de onderzijde, Huntington vond wel tuberculi die van de onderzijde doorliepen tot op de bovenzijde. Dat de Terraslijnen soortgebonden is blijkt' ook uit andere onderzoeken. Wat mij betreft ik ben dan ook heel voorzichtig in mijn uitspraken en wil ze hier zeker niet poneren doch ik denk sterk aan hulpstructuren om een vervelling vlot te laten verlopen. Dan is de soortgebondenheid zeker een factor pro maar nogmaals het is een these zonder bewijsgrond. Een en ander wijst in die richting volgens Whittington, Wilmott en andere wetenschappers in "Treatise of Invertebrate Paleontology part O , pp 74-82"
Dank aan allen.

Johan Vanhauwaert

ivok

Bericht door ivok » 28 aug 2015, 07:20

Je ziet de lijnen alleen in de afdruk??
en de afgebroken stukjes schaal dan, ontbreken die of laten die de lijnen niet zien.

oeps...

JOHANVAN

Bericht door JOHANVAN » 28 aug 2015, 12:07

De afgebroken cuticullavaren inderdaad niet meer aanwezig. De enige oplossing zou zijn om dunslijpjes te maken maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik zag ze vroeger wel op de Unief maar ik ben vergeten hoe ze worden gemaakt.... Ik moet daar nog eens op zoek naar. Dank U Ivok,
Johan

[Bewerkt door JOHANVAN op 28-08-2015 om 11:08 NL]

Johan Vanhauwaert

ivok

Bericht door ivok » 28 aug 2015, 12:40

Dun slijp. .. das nieuw terrein voor mij.

Wat ik wel kan vertellen dat ik dit ook een stukje heb uit de ardennen waarbij heel duidelijk een vergelijkbaar soort lijntjes aanwezig zijn.
Het betreft een stukje waar een deel van het pygidium los is gesprongen van de matrix aan de ventral kant.
Op schaal zijn duidelijk terras lijnen te zien en de afdruk in het negatief ook echt een heel mooi spiegelbeeld van elkaar.

Als je dit sort afdrukken ziet dan mag je er wel vanuit gaan dat de structuur ook op de schaal aanwezig is.

oeps...

Plaats reactie