Pterosaurus Snavel
Pterosaurus Snavel

Ik heb laatst een set van fossielen uit Kem Kem gekocht. Hierbij zaten een aantal interessante botten.
Na een beetje research te doen ben ik er achter gekomen dat dit stukje deel is van de schedel van een tandloze Pterosauriër. Waarschijnlijk Alanqa saharica.
De punt van de snavel van de bovenkaak dus. Dit stuk is aan de bovenkant redelijk plat. De onderkaak heeft een veel scherpere kiel.
Ik heb 'm ook maar meteen in de foto database gezet omdat ik zag dat er nog helemaal geen enkele Pterosauriër in stond.
Dus dat vond ik wel leuk om te delen.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Pterosaurus Snavel
Nice!
Wie weet wat er nog allemaal aan fijne botjes in dat materiaal zit... het komt bij jou wel goed terecht
[Bewerkt door Frederik op 14-09-2015 om 00:31 NL]
Wie weet wat er nog allemaal aan fijne botjes in dat materiaal zit... het komt bij jou wel goed terecht

[Bewerkt door Frederik op 14-09-2015 om 00:31 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Antw: Pterosaurus Snavel
Als je bevestiging of verdere info nodig hebt kan je denk ik het beste Dr. Mark Witton benaderen. Hij is wel een beetje een expert dat gebied 
En verder , leuke vondst!

En verder , leuke vondst!
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- Martijnfossielenjager
-
Antw: Antw: Pterosaurus Snavel
Er zat zeker nog meer interessants tussen. Bijvoorbeeld een Y vormig bot wat waarschijnlijk een hyoid is van een Pterosauriër. Alleen kan ik daar geen goede referentie voor vinden.Frederik schreef:
Nice!
Wie weet wat er nog allemaal aan fijne botjes in dat materiaal zit... het komt bij jou wel goed terecht![]()
Dat is misschien geen slecht idee.Smaug schreef:
Als je bevestiging of verdere info nodig hebt kan je denk ik het beste Dr. Mark Witton benaderen. Hij is wel een beetje een expert dat gebied![]()
Nou, tot nu toe is er maar 1 tandeloze Pterosauriër beschreven uit die regio. Alanqa saharica, een Azhdarchid.KoenJ schreef:
Hoi Olof,
Kun je iets meer toelichten over je research? Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?
Ben wel benieuwd welke info je gebruikt hebt.
Je kan het hier na lezen: http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0010875
Verder heb ik dit fossiel ook gepost op het engels talige forum thefossilforum.com
Daar zitten meer mensen die bezig zijn met reptielen. Toevallig was er iemand die had een vrijwel identieke snavel die iets meer compleet was waar ik het mee kon vergelijken.
Aan de andere kant. Er zijn ook meer Pterosaurus elementen die gevonden worden. Zo zijn er mogelijk ook Dsungaripterus-achtige en Pteranodon-achtige aanwezig. En Pteranodon-achtige zijn ook tandenloos. Dus er bestaat een kans dat het dat kan zijn. Het stukje snavel van mij is ook een klein beetje aan de slanke kant voor het holotype van Alanqa. Het lijkt opzich ook wel op de slankere snavel van een Pteranodon-achtige. Hoewel er ook Azhdarchide zijn met slanke snavels.
[Bewerkt door Trilobite op 14-09-2015 om 21:39 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.