Preparatie 'oefentrilo'
Preparatie 'oefentrilo'

Het onweerseizoen is voorbij, dus er is weer wat meer tijd voor stenen

Op de beurs van Geokring in Den Bosch heb ik gisteren een mooie trilobiet uit de omgeving van Foum Zguid (Marokko) gekocht van Frederik. In eerste instantie was die gedetermineerd als een waarschijnlijke Diademaproetus praecursor, maar er bleek een Gerastosje in het gesteente te zitten

- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Preparatie 'oefentrilo'
Goed bezig!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ziet er goed uit.
Dit materiaal laat zich zover ik weet heel goed prepareren. Maar mijn ervaring met zguilma spul is dat er her en der plekjes op de trilobieten zitten die opeens heel lastig zijn.
Vooral bij de tuberkels enzo.
Zo heb ik ook nog een kettneraspis vandaar. Aanvankelijk super makkelijk tot opeens de scheiding tussen schaal en matrix het voor gezien houdt.
Ondanks grote kleurcontrast
Maar keep up the good work
Dit materiaal laat zich zover ik weet heel goed prepareren. Maar mijn ervaring met zguilma spul is dat er her en der plekjes op de trilobieten zitten die opeens heel lastig zijn.
Vooral bij de tuberkels enzo.
Zo heb ik ook nog een kettneraspis vandaar. Aanvankelijk super makkelijk tot opeens de scheiding tussen schaal en matrix het voor gezien houdt.
Ondanks grote kleurcontrast
Maar keep up the good work
oeps...

Bedankt heren!
Ik ben maar weer eens wat verder gegaan met het prepwerk. De lijmnaad is niet zo geslaagd als ik had gehoopt, en op de pleuren en het pygidium werd het materiaal behoorlijk kleverig hier en daar. Gezien het een kleine trilobiet betreft en ik niet de middelen heb om het fijne materiaal tot in prefectie vrij te leggen, zijn er wat hits te vinden op het fossiel. Jammer, maar weer wat bijgeleerd.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Gijs,
Ik vind toch dat het er niet zo slecht uitziet. Zeker waar er tuberkels zijn is het vaak lastig om het echt perfect eruit te krijgen. Problemen met de lijmnaad zijn ook couranter dan je zou vermoeden, er springen vaak kleine schaaldeeltjes of steenscherfjes weg bij het breken van de steen. Dit wordt voor trilobieten die verhandeld worden altijd gerestaureerd.
Vanop deze foto ingeschat is de bewaring vooraan alvast uitstekend, typisch voor deze locatie. De rechter librigena ligt een klein beetje los, maar je hebt hem goed kunnen vinden. Die vrije wangen zijn altijd het meest onzekere aan dit soort stukken.
Ik vind toch dat het er niet zo slecht uitziet. Zeker waar er tuberkels zijn is het vaak lastig om het echt perfect eruit te krijgen. Problemen met de lijmnaad zijn ook couranter dan je zou vermoeden, er springen vaak kleine schaaldeeltjes of steenscherfjes weg bij het breken van de steen. Dit wordt voor trilobieten die verhandeld worden altijd gerestaureerd.
Vanop deze foto ingeschat is de bewaring vooraan alvast uitstekend, typisch voor deze locatie. De rechter librigena ligt een klein beetje los, maar je hebt hem goed kunnen vinden. Die vrije wangen zijn altijd het meest onzekere aan dit soort stukken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
vooral doorgaan
eerlijk gezegd valt die lijmnaad niet heel erg op.
En zoals fred al aangeeft daar is nog wel wat mee te sjoemelen achteraf.
er is een verschil tussen wetenschappelijk interessant specimen of iets wat leuk in de vitrine moet staan. Zolang je er maar eerlijk over bent wanneer het stuk ooit in de verkoop komt..
eerlijk gezegd valt die lijmnaad niet heel erg op.
En zoals fred al aangeeft daar is nog wel wat mee te sjoemelen achteraf.
er is een verschil tussen wetenschappelijk interessant specimen of iets wat leuk in de vitrine moet staan. Zolang je er maar eerlijk over bent wanneer het stuk ooit in de verkoop komt..
oeps...