Epoxyhars verwijderen
- hypochondria
Epoxyhars verwijderen
Piep!
Zoals jullie weten is mijn ventje bezig met de preparatie van een trilobiet. Vraagje: Hoe verwijder je overtollige epoxyhars zonder de trilobiet te beschadigen? Kan je dat oplossen met iets?
Joke
Zoals jullie weten is mijn ventje bezig met de preparatie van een trilobiet. Vraagje: Hoe verwijder je overtollige epoxyhars zonder de trilobiet te beschadigen? Kan je dat oplossen met iets?
Joke
Antw: Epoxyhars verwijderen
Ik heb het wel eens geprobeerd met aceton. Bij mij werkten het.
Ik weet niet of dat jullie steen aantast of dat het niet werkt met een bepaalde soort hars.
Ik zou eerst even een test stukje doen voor je het erop doet.
Groeten Melle.
Ik weet niet of dat jullie steen aantast of dat het niet werkt met een bepaalde soort hars.
Ik zou eerst even een test stukje doen voor je het erop doet.
Groeten Melle.
- hypochondria
Lol, ik was al aan het denken aan nagellakverwijderaar
. Lijkt me niet gezond voor het beestje. Maar daar zit dus ook aceton in.

- hypochondria
Joke,
Heb je gemorst, per ongeluk te veel epoxy aangebracht of wil je het simpelweg verwijderen? Wacht dan tot de epoxylaag volledig is uitgehard en snijdt het daarna voorzichtig weg. Meteen proberen de hars weg te wrijven na het aanbrengen zorgt vaak alleen maar voor een lelijk resultaat. Andere opties is om de epoxy opnieuw te verhitten en deze daarna op hogere temperatuur weg te wrijven.Pas gemorste Epoxy kun je ook goed met azijn verwijderen .Deze methode word ook veel toegepast in de modelbouw
Heb je gemorst, per ongeluk te veel epoxy aangebracht of wil je het simpelweg verwijderen? Wacht dan tot de epoxylaag volledig is uitgehard en snijdt het daarna voorzichtig weg. Meteen proberen de hars weg te wrijven na het aanbrengen zorgt vaak alleen maar voor een lelijk resultaat. Andere opties is om de epoxy opnieuw te verhitten en deze daarna op hogere temperatuur weg te wrijven.Pas gemorste Epoxy kun je ook goed met azijn verwijderen .Deze methode word ook veel toegepast in de modelbouw
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
- hypochondria
Het probleem is dat hij de overtollige epoxyhars heeft proberen weg te spoelen met water. Nu, je ziet het wel een beetje ... En hij wil natuurlijk die restanten verwijderen.
Bedankt voor de uitleg!
[Bewerkt door hypochondria op 04-11-2015 om 20:45 NL]
Bedankt voor de uitleg!
[Bewerkt door hypochondria op 04-11-2015 om 20:45 NL]
- hypochondria
Met azijn lijkt me slecht plan
Voor veel fossielen overigens.
Kalk löst ook op.
Epoxy is vaak te verwijderen met naald, mesjes, zelfs het pneumatische apparaatje.
En ja de kans bestaat dat je het een en ander beschadigd.
Nu misschien wat laat maar niet teveel aanbrengen is het beste advies.
Oplosmiddelen kunnen nu uitkomst bieden maar epoxy laat zich soms niet oplossen alleen week maken.
Weken in aceton, thinner (tolueen)..... maar dan ook kans dat die lijm naad ook los gaat.
En volgende keer geen overtollige lijm na het lijmen met water wegspoelen
[Bewerkt door ivok op 04-11-2015 om 21:09 NL]
Voor veel fossielen overigens.
Kalk löst ook op.
Epoxy is vaak te verwijderen met naald, mesjes, zelfs het pneumatische apparaatje.
En ja de kans bestaat dat je het een en ander beschadigd.
Nu misschien wat laat maar niet teveel aanbrengen is het beste advies.
Oplosmiddelen kunnen nu uitkomst bieden maar epoxy laat zich soms niet oplossen alleen week maken.
Weken in aceton, thinner (tolueen)..... maar dan ook kans dat die lijm naad ook los gaat.
En volgende keer geen overtollige lijm na het lijmen met water wegspoelen
[Bewerkt door ivok op 04-11-2015 om 21:09 NL]
oeps...