Vraag aan experts
Vraag aan experts

Ik heb op het strand bij Katwijk 3 verschillende "skeletjes" gevonden. Het zou ontzettend leuk zijn als iemand me kan vertellen wat ik gevonden heb! Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite...
Miranda
-
Antw: Vraag aan experts
Beste Mira,
Foto 1,2 en 3: lijkt me een wervel van een vogel
Foto 4,5 en 6: geen idee
Foto 7,8, 9 en 10: lijkt me een schedel van een schaap of geit
Helaas ben ik geen expert, dus het zou kunnen dat ik ernaast zit. Hopen dat anderen meer kunnen zeggen.
Omdat de gevonden stukken wit zijn, gaat het om recent materiaal. Niet fossiel dus helaas. Toch indrukwekkende vondsten.
Groeten,
Koen
[Bewerkt door KoenKaloot op 07-11-2015 om 10:32 NL]
Foto 1,2 en 3: lijkt me een wervel van een vogel
Foto 4,5 en 6: geen idee
Foto 7,8, 9 en 10: lijkt me een schedel van een schaap of geit
Helaas ben ik geen expert, dus het zou kunnen dat ik ernaast zit. Hopen dat anderen meer kunnen zeggen.
Omdat de gevonden stukken wit zijn, gaat het om recent materiaal. Niet fossiel dus helaas. Toch indrukwekkende vondsten.
Groeten,
Koen
[Bewerkt door KoenKaloot op 07-11-2015 om 10:32 NL]
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Zover als ik het kan zien zijn deze allemaal van een (grote) vis.
Foto 1,2,3 inderdaad wervel (van een vis)
Foto 4,5,6 zie ik ook niet zo gauw, maar wel de structuur van botmateriaal van vissen.
Foto 7,8,9 Denk ook aan schedel (maar dan van een kabeljauw-achtige ofzo.
Inderdaad allemaal recent
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 07-11-2015 om 11:11 NL]
Foto 1,2,3 inderdaad wervel (van een vis)
Foto 4,5,6 zie ik ook niet zo gauw, maar wel de structuur van botmateriaal van vissen.
Foto 7,8,9 Denk ook aan schedel (maar dan van een kabeljauw-achtige ofzo.
Inderdaad allemaal recent
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 07-11-2015 om 11:11 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
Het lijkt me dat fossildude gelijk heeft over een schedel van een kabeljauw-achtige.
http://blogimages.bloggen.be/schelpen_z ... c1b30d.JPG
Als je op google zoekt naar schedel kabeljauw kom je vergelijkbare afbeeldingen tegen.
Groeten,
Koen
http://blogimages.bloggen.be/schelpen_z ... c1b30d.JPG
Als je op google zoekt naar schedel kabeljauw kom je vergelijkbare afbeeldingen tegen.
Groeten,
Koen
Ter aanvulling:
1-3 : Praecaudale wervel (1 van de eerste) van een kabeljauwachtige. Waarschijnlijk kabeljauw (Gadus morhua).
4-6 : Een sternum (borstbeen) van een vogel. De soort kan ik je helaas niet bij helpen.
7-11 : Inderdaad een schedel. Ook dit is kabeljauw (Gadus morhua). Hij is mooi compleet. Vissenschedels vallen vaak helemaal uit elkaar doordat de individuele botten waaruit een schedel is opgebouwd bij vissen niet met elkaar vergroeien zoals bijvoorbeeld bij volwassen zoogdieren. De reden hiertoe is dat vissen het grootste gedeelte van hun leven blijven groeien, in tegenstelling tot andere gewervelden.
1-3 : Praecaudale wervel (1 van de eerste) van een kabeljauwachtige. Waarschijnlijk kabeljauw (Gadus morhua).
4-6 : Een sternum (borstbeen) van een vogel. De soort kan ik je helaas niet bij helpen.
7-11 : Inderdaad een schedel. Ook dit is kabeljauw (Gadus morhua). Hij is mooi compleet. Vissenschedels vallen vaak helemaal uit elkaar doordat de individuele botten waaruit een schedel is opgebouwd bij vissen niet met elkaar vergroeien zoals bijvoorbeeld bij volwassen zoogdieren. De reden hiertoe is dat vissen het grootste gedeelte van hun leven blijven groeien, in tegenstelling tot andere gewervelden.