Weet iemand welk botje dit zou zijn en van dier het is?
Antw: Weet iemand welk botje dit zou zijn en van dier het is?

Dankjewel voor het welkom Pascal.
Ik ben vooral af gegaan van de vorm van de processus (aangegeven met nummer 1), die ik bij steenbolk wat langer en smaller vind dan bij wijting. Er zijn nog wel wat verschillen, maar die zijn aan de hand van deze foto's wat lastiger te controleren.
Ik heb 2 wijtingen in mijn referentiecollectie met beide een totale lengte van rond de 36 cm. Dat is volgens visserijgegevens al aan de forse kant voor een wijting (gem. 23,5 cm). De visserij heeft natuurlijk zijn gevolgen, want het gemiddelde lag bijvoorbeeld in de jaren 70 iets hoger. Als ik af ga op het formaat van een 2 euro stuk, en een beetje met proporties werk (dit is niet heel nauwkeurig, maar ik weet nou eenmaal niet de exacte afmeting) dan denk ik dat het individu uit dit topic zo rond de 20-25 cm moet zijn geweest. Het kan dan inderdaad een wat jonger exemplaar zijn geweest. Maar wat we uit de visserijbiologie ook weten is dat bij vissen gemiddelde lengtes in samenhang met geslachtsrijpheid dan wel volwassenheid per populatie kan verschillen.
Gr. Jan