Zee-egeltje ZM
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Zee-egeltje ZM
Hallo ik begrijp dat ik er wat naast zit meteen eerder antwoord ,misschien een rare vraag,maare hoe ontstaat een vuursteen egel ,ik bedoel dus de vuursteen op zich .ik begrijp dat het origineel verdwijnt,maar dan ???
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 09-11-2015 om 19:50 NL]
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 09-11-2015 om 19:50 NL]
- Lidwientje3
Precies mijn vraag, Huug. Ik probeer het me voor te stellen, hoe de binnenkant van zo'n kwetsbare zee-egelhuid opgevuld wordt door vuursteen, en dat daar dan ook precies het motiefje van de ambulacraalvelden (jaja) op achterblijft. Bijna net zo moeilijk voor te stellen als dat er fossiele afdrukken van kwallen in gesteente zijn :/
Er is heel wat onderzoek gedaan naar het ontstaan ( diagenese) van vuursteen.
Een interessant werk hierover is van de hand van Hans Zijlstra; hij heeft er een doctoraatsstudie over gemaakt.
Om het proces van vuursteenvorming heel kort en sterk vereenvoudigd samen te vatten;
bij langere periodes van weinig kalkafzetting, krijgt siliciumdioxide, de basisbouwsteen van vuursteen, ( veelal van biogene oorsprong ) de kans om zich in een gelachtige , polymorfe vorm op te bouwen op de bodem van de zee. .
En het vult ook alle holtes ( zoals het binnenste van een dode zee-egel) op.
Een lichte aanzuring van het zeewater ( door bvb toename van opgelost CO2 ) zal deze polymorfe structuur snel doen kristalizeren tot vaste vuursteen.
Voor de zee-egel betekent dat hij nu van binnen gevuld is met massieve vuursteen en aan de buitenkant zit hij ook ingebed in vuursteen. De kalkschaal lost later op en als de vuursteen nadien breekt, komt ook de steenkern vrij.
Deze kern is een perfect afgietsel van de binnenkant van de zee-egel. De omgevende steen bevat de afdruk van de buitenkant.
Als je gaat zoeken in de vuursteenlagen van onze krijtgroeves, vind je nog perfect bewaarde kernen en afslagen.
Het specimen in dit topic is nogal afgesleten door erosie .
Lugo
Een interessant werk hierover is van de hand van Hans Zijlstra; hij heeft er een doctoraatsstudie over gemaakt.
Om het proces van vuursteenvorming heel kort en sterk vereenvoudigd samen te vatten;
bij langere periodes van weinig kalkafzetting, krijgt siliciumdioxide, de basisbouwsteen van vuursteen, ( veelal van biogene oorsprong ) de kans om zich in een gelachtige , polymorfe vorm op te bouwen op de bodem van de zee. .
En het vult ook alle holtes ( zoals het binnenste van een dode zee-egel) op.
Een lichte aanzuring van het zeewater ( door bvb toename van opgelost CO2 ) zal deze polymorfe structuur snel doen kristalizeren tot vaste vuursteen.
Voor de zee-egel betekent dat hij nu van binnen gevuld is met massieve vuursteen en aan de buitenkant zit hij ook ingebed in vuursteen. De kalkschaal lost later op en als de vuursteen nadien breekt, komt ook de steenkern vrij.
Deze kern is een perfect afgietsel van de binnenkant van de zee-egel. De omgevende steen bevat de afdruk van de buitenkant.
Als je gaat zoeken in de vuursteenlagen van onze krijtgroeves, vind je nog perfect bewaarde kernen en afslagen.
Het specimen in dit topic is nogal afgesleten door erosie .
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
Leuk verslag lugo,maar een vuursteen Zee-egel is niet altijd omgeven met vuursteen.
Zo vind je ook egels die aan de buitenkant perfect lijken op de kalkegels(Omgeven door kalk dus)enkel de binnenzijde is vuursteen,dit onstaat omdat de egel levend werd begraven,de binnenkant is later opgeteerd en er ontstond een leegte die dan achteraf is opgevuld met vuursteen door middel van grondwater.
GR
Zo vind je ook egels die aan de buitenkant perfect lijken op de kalkegels(Omgeven door kalk dus)enkel de binnenzijde is vuursteen,dit onstaat omdat de egel levend werd begraven,de binnenkant is later opgeteerd en er ontstond een leegte die dan achteraf is opgevuld met vuursteen door middel van grondwater.
GR
strandjutters
- Lidwientje3
Dankjewel voor deze verhelderende uitleg, Lugo. Een gelachtige vorm van vuursteen - dat verklaart een hoop. En wat fijn dat er daardoor zoveel vormen en strukturen voor ons geconserveerd zijn.
De in vuursteen bewaarde fossielen hebben inderdaad dikwijls prachtig bewaarde details, omdat vuursteen ( chemisch gezien = SiO2) echt microkristallen vormt ( cryptokristallijn ) en dus perfect de vorm aanneemt van het object dat het omsluit.
Het is inderdaad juist Pascal, dat je soms met vuursteen gevulde zee-egels aantreft met nog de originele kalkschaal en zonder vuursteen er om heen.Sommige zee-egels zijn zelfs slechts gedeeltelijk gevuld met vuursteen.
Ik vermoed dat dit mogelijk kan gebeuren doordat dat de omgevende gelvormige massa door stroming is verwijderd voordat de kristallisatie plaats greep. Als het mariene milieu dan later zuurder werd, is de gelvormige inhoud van de zee-egel alsnog omgevormd tot vaste vuursteen.
Lugo
Het is inderdaad juist Pascal, dat je soms met vuursteen gevulde zee-egels aantreft met nog de originele kalkschaal en zonder vuursteen er om heen.Sommige zee-egels zijn zelfs slechts gedeeltelijk gevuld met vuursteen.
Ik vermoed dat dit mogelijk kan gebeuren doordat dat de omgevende gelvormige massa door stroming is verwijderd voordat de kristallisatie plaats greep. Als het mariene milieu dan later zuurder werd, is de gelvormige inhoud van de zee-egel alsnog omgevormd tot vaste vuursteen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
Inderdaad Lugo,maar hangt veel af van de plaats waar je zoekt.
Ik heb zee-egels met schaal en binnenin zit de helft vuursteen en de helft lucht.
Dit merk ik op omdat je ze met licht de helft kan doorschijnen,wel vreemd
.
GR Pascal
Ik heb zee-egels met schaal en binnenin zit de helft vuursteen en de helft lucht.
Dit merk ik op omdat je ze met licht de helft kan doorschijnen,wel vreemd

GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Hallo Lugo,hier een blok vuursteen van 30 cm met een Zee-egel er in van 5 cm.
Die heeft nog zijn schaal maar binnenin zeker vuursteen.
De kans dat deze op de zantmoter zou terecht komen was wel zeer klein

GR
strandjutters