Foraminiferen uit Eben-Emael

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door hubertus68 » 15 dec 2015, 10:00

Hoi Koen,

mijn stuk komt ook uit de Nekum (Romontbos).
Normaal zijn de kleine fossielen uit de Nekum relatief goed uit de matrix te halen.
Zo'n tien minuten in water leggen maakt normaal al veel van de matrix los.
Maar of je dit specifieke stuk eruit kan halen? Het is al een beetje beschadigt...

Als ik stenen naar meso- en microfossielen onderzoeken wil, wikkel ik de (helemaal droge) steen in een handdoek en begin met een hamer, de steen in kleine stukjes te formateren. Het zo onstaande gruis laat ik een dagje in zeepwater liggen, spoel het vervolgens goed met vris water af voordat ik het gruis op een krant laat drogen (een dag op de verwarming is meestal voldoende). That's it!

Natuurlijk krijg je niet alle fossieltjes zuiver, maar in ieder geval een groot deel.

Groeten,
Oliver





 
Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door RobertSpeijer » 20 dec 2015, 16:27

Dag Koen, Oliver en FossilDude

Kennen jullie dit boekje al:
Arbeitstechniken der Mikropaläontologie. Eine Einführung. September 2001
von Fritz-Nielsen Wissing (Autor), Ekkehard Herrig (Autor)

Hierin de beschrijing van tal van processingmethoden. Zeker nuttig ook om te zien wat het best zou kunnen werken voor krijt en 'tuffen'. Zelf experimenteren voor het beste resultaat!

Voor de FossilDude: het staat ook in mijn kast.

Groeten,
Robert
P.S. prachtige Pararotalia! Volgens Loeblich & Tappan (1987) is Neorotalia (van Bermudez, 1952) een junior synonym van Pararotalia (Le Calvez, 1949)




Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door Indagator » 30 dec 2015, 16:39

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze twee foraminiferen uit de kalksteen van Meersen van 't Rooth. Aan de determinatie heb ik me vooralsnog niet gewaagd maar wilde ze alvast even delen.

Groeten,
Arno



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 34 times
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door scherven » 30 dec 2015, 17:23

Hallo Arno, ik waag me aan de namen. 1e, Laevidentalina sp. 2e Nonion sp. komt voor in Eoceen -Paleoceen. Het is altijd moeilijk als er niet meerder zijden zichtbaar zijn.
Groet,Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door Indagator » 30 dec 2015, 19:20

Hallo Ben,

De determinatie van de eerste klopt zonder twijfel. Bij de tweede twijfel ik een klein beetje aangezien de achterkant vrij plat is. Dit zie ik niet bij de voorbeelden uit het eoceen-paleoceen. Ik zal mijn best doen om daar een duidelijke foto van te maken om te laten zien wat ik precies bedoel.

Groeten,
Arno



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 34 times
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door scherven » 31 dec 2015, 10:10

hallo Arno, nog even wat gespit in de materie. Kijk eens onder Gavelinella cenomanica, de soort komt voor in het Boven krijt-Maastrichtien. Heeft ook een platte ondzijde.
Succes, Ben.


0000000000

Struikelaar
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:17
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door Struikelaar » 31 dec 2015, 10:38

In het uitstekende werkje 'Fossiler fra Stevns Klint, Mon og Nordjylland' staan heel wat foraminiferen uit het Maastrichtien afgebeeld. Op p. 10 kun je zien dat de onderste eerder lijkt op een Stensioina i.p.v. een Gavelinella. De bovenste zit dan weer dichter bij een Nodosarella.
Struikelaar.



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door hubertus68 » 01 jan 2016, 20:54

Hoi Arno,

Ik wil even zeggen dat de determinatie van foraminiferen zeeeer moeielijk is.
Het beste is, literatuur te raadplegen, die een regionale betrekking heeft.

Het eerste stuk is imo een Dentalina sp..
Voor een determinatie van het tweede stuk zal jij de voor- en achterkant moeten tonen. Ook een opname van de zijkant is soms cruciaal – vooral bei de rotalidae.

Beste Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door RobertSpeijer » 03 jan 2016, 17:46

Dag Arno,

Ik vraag me af de schaal bij het tweede exemplaar helemaal juist is. Zo ja, dan is het een erg grote Gavelinella, Cibicides, Cibicidoides of Anomalinoides. Zoals al opgemerkt is de andere, platte, kant inderdaad belangrijk voor de verdere identificatie.

Jan Hofker heeft deze soort ongetwijfeld in de jaren '50-'70 in groot detail beschreven, maar zijn oeuvre over het Krijt van Zuid-Limburg is zeer omvangrijk en misschien niet makkelijk te vinden - digitaal tochl niet. Ik heb wel tal van hardcopies van zijn werk, maar of daar Eben-Emael bij zit weet ik niet.

Groeten,
Robert


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael

Bericht door Indagator » 03 jan 2016, 20:17

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Robert,

Met de schaal is niks mis. Ter verduidelijking even een liniaal eronder gelegd. Ik twijfel nu een beetje tussen Anomalinoides en Cibicidoides.

Groeten,
Arno

ps. Oliver ik wist al dat dit moeilijk zou zijn daarom stelde ik het zolang uit ;)






Plaats reactie