Bryozoa? uit Fleury
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Bryozoa? uit Fleury

Hoi allen,
Ik kwam vandaag iets vreemds tegen in het Eocene materiaal van Fleury-la-riviere. Het is een soort takje met kamertjes aan de zijkant.
Ik heb geprobeerd te opening van zo'n mondje op de foto te zetten, maar dat valt niet mee bij een 80x vergroting.
Zelf kan ik even niks anders bedenken dan dat het een stukje van een bryozoakolonie is, maar ik hoor graag jullie mening!
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa? uit Fleury
Hoi Koen,
interessante vondst!
Op de eerste foto ziet men in het onderste gedeelte drie mogelijke mondopeningen. Het lijkt inderdaad op een fragment van een bryozoen-kolonie. Zou je misschien nog een foto van de andere kant kunnen maken? Ik denk dat dit stuk te determineren is.
Beste Groeten,
Oliver
interessante vondst!
Op de eerste foto ziet men in het onderste gedeelte drie mogelijke mondopeningen. Het lijkt inderdaad op een fragment van een bryozoen-kolonie. Zou je misschien nog een foto van de andere kant kunnen maken? Ik denk dat dit stuk te determineren is.
Beste Groeten,
Oliver
- KoenJ

Hoi Oliver,
Bedankt voor je reactie!
Hierbij nog een afbeelding met beide kanten naast elkaar.
Er zitten inderdaad mondopeningen aan het eind van de 'zakjes'. Mocht je een richting hebben, graag. Maar ga niet de hele treatise voor me doorbladeren, want voorlopig zie ik dit als bijvangst in mijn foram-zoektocht.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Koen,
ik zou zeggen dat het bij jouw stuk om een kolonie uit de familie Pasytheidae gaat. Misschien om Dittosaria sp. (Busk, 1866) Verder durf ik niet te gaan, omdat ik bijna geen literatuur over eocene bryozoa heb en de foto's niet al te scherp zijn. Maar het stuk is ook erg klein. Niettemin een heel mooi stuk in een fraaie bewaartoestand! Eigentlijk te jammer om dit als bijvangst te tituleren
Beste Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 24-01-2016 om 19:48 NL]
ik zou zeggen dat het bij jouw stuk om een kolonie uit de familie Pasytheidae gaat. Misschien om Dittosaria sp. (Busk, 1866) Verder durf ik niet te gaan, omdat ik bijna geen literatuur over eocene bryozoa heb en de foto's niet al te scherp zijn. Maar het stuk is ook erg klein. Niettemin een heel mooi stuk in een fraaie bewaartoestand! Eigentlijk te jammer om dit als bijvangst te tituleren

Beste Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 24-01-2016 om 19:48 NL]
- KoenJ
Hoi Oliver,
Helaas ben ik niet zo'n goede fotograaf als jij inderdaad
Bedankt voor het uitzoeken. Wat ik zo op het eerste gezicht van deze familie zie, zou dit inderdaad wel eens de goede richting kunnen zijn.
En ook deze bijvangst wordt netjes bewaard en geregistreerd. Alleen zal de echte determimatie nog op zich laten wachten.
Nogmaals dank!
Helaas ben ik niet zo'n goede fotograaf als jij inderdaad

Bedankt voor het uitzoeken. Wat ik zo op het eerste gezicht van deze familie zie, zou dit inderdaad wel eens de goede richting kunnen zijn.
En ook deze bijvangst wordt netjes bewaard en geregistreerd. Alleen zal de echte determimatie nog op zich laten wachten.
Nogmaals dank!
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Antw: Bryozoa? uit Fleury
Hallo Koen,KoenJ schreef:
Helaas ben ik niet zo'n goede fotograaf als jij inderdaad![]()
Er is niet zoveel mis met de eerste foto. Als je deze een beetje bijsnijdt dan zie je de details een stuk beter (heb namelijk ingezoomd met mijn mobiel).
Groeten,
Arno
- KoenJ
Op deze site http://www.sheppeyfossils.com/pages/bryzoa.htm met fossielen van de Lonodn Clay kwam ik deze naam tegen: Dittosaria wetherelli
Misschien dat iemand (Oliver?) deze eens zou willen opzoeken in de treatise? Bedankt!
Misschien dat iemand (Oliver?) deze eens zou willen opzoeken in de treatise? Bedankt!
Groeten,
Koen
Koen
Koen,
volgens mij zit je met Dittosaria wetherelli ( = Notamia Gregory, 1893 ) volledig juist.
Het is een Eocene bryozoa met kalkachtige takjes, internoden van 2 tot 4 zooecia, rug tegen rug.
De openingen van elke rij staan in dezelfde richting en er zijn 1 tot 3 rijen kleine areolae zichtbaar.
Komt uit de Treatise blz G222, fig. 166.11
Lugo
volgens mij zit je met Dittosaria wetherelli ( = Notamia Gregory, 1893 ) volledig juist.
Het is een Eocene bryozoa met kalkachtige takjes, internoden van 2 tot 4 zooecia, rug tegen rug.
De openingen van elke rij staan in dezelfde richting en er zijn 1 tot 3 rijen kleine areolae zichtbaar.
Komt uit de Treatise blz G222, fig. 166.11
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites