Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière
Dag Koen.
Inderdaad, in de cirkels zitten de eerdere aperturen. Als ie idd planspiraal is, dan is er geen twijfel meer mogelijk: Lenticulina. Aan soortnamen van Lenticulina zou ik me niet wagen. Afgezien wat specifieke vormen, lijken ze allemaal op elkaar.
Inderdaad, in de cirkels zitten de eerdere aperturen. Als ie idd planspiraal is, dan is er geen twijfel meer mogelijk: Lenticulina. Aan soortnamen van Lenticulina zou ik me niet wagen. Afgezien wat specifieke vormen, lijken ze allemaal op elkaar.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times

Bedankt voor je reactie, Robert.
Hierbij een, volgens mij incompleet, exemplaar van Alveolina sp. (d'Orbigny 1826). Deze zijn erg karakteristiek met de ribbels aan de buitenzijde.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Sjieke vondst Koen,
in het eerste moment dacht ik dat dit een otoliet was. Maar je zit natuurlijk goed met Alveolina.
Beste Groeten,
Oliver
in het eerste moment dacht ik dat dit een otoliet was. Maar je zit natuurlijk goed met Alveolina.
Beste Groeten,
Oliver
- KoenJ
Hoi Oliver, otolieten komen ook regelmatig voor in het materiaal van Fleury, maar die zijn plat en ovaal. Laat ik hier ook ooit nog zien, als ik klaar ben met de forams (duurt nog wel even).
Dit is overigens het enige exemplaar van Alveolina die ik tot nog toe heb gevonden.
Dit is overigens het enige exemplaar van Alveolina die ik tot nog toe heb gevonden.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Omdat we geen oppas hebben, zit deze meneer thuis tussen z'n fossielen te neuzen terwijl zijn vrouw lekker aan het hossen is met d'r vriendinnen

Maar deze avond heeft me wel dit leuke forampje opgeleverd. Het gaat hier om een exemplaar uit het genus Spirolina (Lamarck, 1804). Welke soort vind ik lastig te bepalen. Le Calvez (1970) plaatst een afbeelding die wel gelijkenissen toont, en noemt deze S. mariei (Le Calvez).
Loeblich & Tappan (1988 ) tonen echter als voorbeeld bij dit genus (L&T gaat niet in op soortniveau), een eveneens gelijkend exemplaar uit het Lutetiaan van S. cylindracea (Lamarck, 1804).
Het exemplaar van Le Calvez is iets groter dan dit exemplaar (ca 1,25 mm), maar het exemplaar heeft een veel groter spiraalvormig deel (0,7 mm tegen 0,35 bij mijn exemplaar). Helaas is het boek terug naar de bibliotheek, en heb ik het tekstuele beschrijvingen van de soorten maar ten dele gekopieerd, waardoor ik dat niet kan checken. Le Calvez toont helaas ook niet de apertuur (bij mij te zien op foto 3, helaas beschadigd).
Het exemplaar van L&T is bijna even groot, maar bevat veel meer kamers in het rechte deel. Het spiraalvormige deel is wel ongeveer even groot.
Aangezien ik geen verdere voorbeelden heb van andere soorten in dit genus, gaat 'ie de boeken als sp. .
Ik heb hier overigens nog een leuk fototrucje toegepast. In droge toestand is de foram zoals op de eerste foto. Om de costae (ribbels) goed uit te laten komen, heb ik hem nat gemaakt. Tijdens het opdrogen drogen de costae eerder uit dan de kamer, waardoor ze goed te zien zijn (foto 2). Je moet wel snel zijn, want het goede moment is zo voorbij.
Alaaf!
[Bewerkt door KoenJ op 06-02-2016 om 21:33 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

And the monologue continues....
Hierbij een zandschalige foram. Ik vermoed dat het hier gaat om Karreriella sp. (Cushman, 1933), op basis van het werk van Kaasschieter. Volgens Loeblich & Tappan (1988 ), komt dit genus vanaf het Eoceen. Ik weet het echter niet zeker. Hulp is dus welkom!
Op de 3e foto is goed te zien hoe de schaal is opgebouwd uit kleine sedimentdeeltjes.
[Bewerkt door KoenJ op 11-02-2016 om 22:24 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hallo Koen, heb je een zandschalige form gevangen. genus ;Karrerulina. Leuke vondst.
Gr.Ben.
Gr.Ben.
0000000000
- KoenJ
Hoi Ben,
Bedankt voor de reactie. Dan moet ik toch maar eens het verschil tussen Karreriella en Karrerulina opzoeken.
Ik vind beide namen wel erg mooi trouwens. Zouden ze van Karelië afkomen? Jammer dat dat moeilijk is om te achterhalen.
Bedankt voor de reactie. Dan moet ik toch maar eens het verschil tussen Karreriella en Karrerulina opzoeken.
Ik vind beide namen wel erg mooi trouwens. Zouden ze van Karelië afkomen? Jammer dat dat moeilijk is om te achterhalen.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hahaha! Da's een goeie!
Maar Koen, je moet niet zo depressief zijn. Ergens HIER, in het geheime hoekje van fossiel.net, zit een liefhebber. En die zal jou op gegeven moment supporten.
Ik denk dat jouw topic te vergelijken is met het Limburgse bryozoa-topic. Het verschil is dat het bij jouw topic om forams uit een gebied gaat, met dat zeer weinige leden vertrouwt zijn.
Kop op, jonge!
À propos "Jonge": Ik ben zanger en gitarist van een coverband namens "JONGENS" in Aken. Op 3 Maart hebben wij een concert in Kohlscheid (Café Noah's). Ik nodig jou en alle leden graag uit, om daarheen te komen! Wij spelen Rock/Pop en Folk-songs uit de laatste 50 jaren (Johnny Cash, Beatles, Tom Petty, Elvis, Pink, The Mission, Richard Thompson, Pearl Jam etc.). Wij beginnen om 19.30 uur. Ik zie je wel...
Beste Groeten,
Oliver
Maar Koen, je moet niet zo depressief zijn. Ergens HIER, in het geheime hoekje van fossiel.net, zit een liefhebber. En die zal jou op gegeven moment supporten.
Ik denk dat jouw topic te vergelijken is met het Limburgse bryozoa-topic. Het verschil is dat het bij jouw topic om forams uit een gebied gaat, met dat zeer weinige leden vertrouwt zijn.
Kop op, jonge!
À propos "Jonge": Ik ben zanger en gitarist van een coverband namens "JONGENS" in Aken. Op 3 Maart hebben wij een concert in Kohlscheid (Café Noah's). Ik nodig jou en alle leden graag uit, om daarheen te komen! Wij spelen Rock/Pop en Folk-songs uit de laatste 50 jaren (Johnny Cash, Beatles, Tom Petty, Elvis, Pink, The Mission, Richard Thompson, Pearl Jam etc.). Wij beginnen om 19.30 uur. Ik zie je wel...
Beste Groeten,
Oliver
- KoenJ
haha....bedankt voor de morele steun
Het is inderdaad een niche van een niche waar ik in bezig ben, en wat dat betreft zou ik beter mijn ei kwijt kunnen op een Frans of internationaal forum. Maar punt is dat fossiel.net gewoon veel leuker is. En ik post het hier ook 'voor de toekomst'; ik kan wel op mijn zolderkamertje allerlei determinatie-afwegingen maken, maar op deze manier heeft er iemand misschien ooit nog wat aan. Zo kijk ik ook regelmatig in oude topics.
Eigenlijk wel jammer trouwens dat het bekken van parijs hier niet zo bekend is. Het is niet zo ver rijden vanuit NL (laat staan vanuit België), en er is zulk prachtig spul te vinden, ook macrofossielen.
En ik zal eens kijken of het vrouwtje te porren is voor een weekendje Aken. Leuke stad naar het schijnt, dus wie weet....
Misschien ideetje om dit ook even in de sector 'ontmoetingen' te posten. Want hier leest natuurlijk niemand het

Het is inderdaad een niche van een niche waar ik in bezig ben, en wat dat betreft zou ik beter mijn ei kwijt kunnen op een Frans of internationaal forum. Maar punt is dat fossiel.net gewoon veel leuker is. En ik post het hier ook 'voor de toekomst'; ik kan wel op mijn zolderkamertje allerlei determinatie-afwegingen maken, maar op deze manier heeft er iemand misschien ooit nog wat aan. Zo kijk ik ook regelmatig in oude topics.
Eigenlijk wel jammer trouwens dat het bekken van parijs hier niet zo bekend is. Het is niet zo ver rijden vanuit NL (laat staan vanuit België), en er is zulk prachtig spul te vinden, ook macrofossielen.
En ik zal eens kijken of het vrouwtje te porren is voor een weekendje Aken. Leuke stad naar het schijnt, dus wie weet....
Misschien ideetje om dit ook even in de sector 'ontmoetingen' te posten. Want hier leest natuurlijk niemand het

Groeten,
Koen
Koen