Onbekend microfossiel Fleury-la-riviere

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Onbekend microfossiel Fleury-la-riviere

Bericht door KoenJ » 23 feb 2016, 22:18

Ik ben inderdaad wel plaatjes tegengekomen, maar niet verzameld omdat ik er niet de focus op heb liggen, en ik niet de indruk heb dat ze bij deze stekeltjes horen.

@Robert: ik doe gemiddeld een dik half uur over een theelepel materiaal. Dus een beetje monnikenwerk is het wel ja!

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 24 feb 2016, 11:12

Vreemd dingetje. Heb ik zo nog niet gezien. Ik dacht eerst aan een recente zaadkapsel van een plant. Maar het zal best wel een stekel kunnen zijn.

Ik herinner me nog als ik vorig jaar een insectenvleugel in de ENCI vond. Ik zag me al in de kranten staan met "de vondst van de eeuw" ;-). Ik liet hem naar de excursie trots aan een paar mensen zien. De diagnose: een recente libellenvleugel. Hij was door de regen in een gleufje van een steen geraakt. En inderdaad: toen ik het stuk voorzichtig met een naaldje aanraakte, zag ik dat het flexibel was.
Een andere keer staarde mij een kop van een spin door de microscoop aan. Dat was schrikken jongen!
Ik wil maar zeggen: er zit vaak recent spul in het fossiel gruis. Ik geloof dat Ben een tijdje geleden ook zo'n insectenkopje getoond had...

Groeten,
Oliver

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 feb 2016, 11:30

Achter bijgevoegde link een topic uit -jawel- 2005, met een prachtige miljoenpoot uit het maastrichts krijt. Bleek ook een verspoeld recent exemplaar.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... te=&page=2

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

KoenJ

Bericht door KoenJ » 24 feb 2016, 11:34

Haha...ja ik kom ook wel eens mierenpoten etc tegen. Maar het 'spateltje' is echt fossiel hoor. Het ziet er ook precies uit als de rechte stekels hierboven in het topic, maar dan met een spateltje.

Maar insectenresten in de mergel zou ik inderdaad altijd met argwaan bekijken. Dat spul is zo poreus dat alles wat niet keihard is, niet gauw fossiliseert.

Groeten,
Koen

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 24 feb 2016, 12:34

Hallo Koen, je hoeft echt niet te twijfelen over je stekel met spatel. Ze zijn van de gravende irregulaire zeeegel Echinocyamus pussilus of wel de zeeboon. Ze leven in grovere bodems en scheppen zich met een rot gang in. Ze kunnen zich dus niet wapenen tegen rovers zoals andere zeeegels. Ik heb er tientallen van gevonden in de Zanden van Antwerpen(Mioceen)
Bram Langeveld heeft er eens een stukje van geschreven.
Succes, Ben,

0000000000

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 24 feb 2016, 13:31

Hoi Koen,

Ik ben het met Ben eens dat je in dit geval niet hoeft te twijfelen hoor!

Overigens zou ik niet zou gauw er een naam op te plakken. Waarschijnlijk in ieder geval geen E. pussilus.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

KoenJ

Bericht door KoenJ » 24 feb 2016, 13:48

Dank voor jullie reacties. Zoals ik al schreef: ik weet inderdaad zeker dat het fossiel is. Maar op de foto heeft het wel wat weg van een meeldraad van een bloem, dus ik kan me voorstellen dat Oliver daaraan denkt.

Overigens kom je in Fleury wel zeeboon-achtige zee-egeltjes tege (de naam is me even ontschoten), maar die lijken me te klein voor deze stekels.

Groeten,
Koen

Plaats reactie