Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door ziepe » 05 mar 2016, 12:51

Afbeelding

Toch een kleine nuance wat betreft het ICS. Er is inderdaad een globaal systeem maar dit wil niet zeggen dat bijvoorbeeld regionale stages en andere indelingen zoals Westfaliaan, Stephaniaan, Silesiaan, ... (ja, ik ben Belg dus schrijf -iaan ipv -ien) niet aanvaard of verouderd zijn. Deze zijn erkend door het ICS! Denk maar aan hun GeoWhen project uit 2004 of de talloze publicaties die tot op de dag van vandaag locale stratigrafie gebruiken.

De locale stratigrafie is -meestal- veel nauwkeuriger dan de globale vooropgestelde indeling. (zie bijlage). Verder, om maar 1 voorbeeld te noemen. Bepaalde geslachten en soorten kunnen bijvoorbeeld voorkomen in het Stephaniaan van België, maar, zijn bijvoorbeeld ook aanwezig in het Westphaliaan uit Groot-Brittanië. Soorten bewegen niet enkel door de tijd maar ook geografisch, dit is een van de redenen om regionale stratigrafie te gebruiken.

Geografische spreiding door tijd, aan den lijve ondervonden door een stuk Omphalophloios anglicus, opgeraapt in Duitsland, nu in Praag voor onderzoek. Door deze vondst moet de geografische spreiding (deels) herbekeken worden. (Publicatie in afwachting).

Eigenlijk wel belangrijk om naast stratigrafie ook de vindplaats te vermelden...


The earth has music for those who listen.

 
Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door ziepe » 05 mar 2016, 12:54



The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door ziepe » 05 mar 2016, 12:56

Afbeelding

Enzovoort...


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 05 mar 2016, 13:19

ziepe schreef:
Ideaal moment voor een beetje promotie :-)

Op de komende fossielenbeurs in Ede (12 maart, volgende week dus) kom ik praten over de 'De Opkomst en ondergang van de woudreuzen uit het Carboon'. Waarin ik een beetje duiding geef over die bepaalde groep, zijn opkomst en zijn ondergang.

Toeval wil dat een deel van de presentatie (de introductie) gaat over de problematiek van vormgenera, geïllustreerd met enkele duidelijke voorbeelden.

Meer info hier: http://www.paleobiologischekring.org/homepage/?p=768
en natuurlijk hier: http://www.fossiel.net/beursede/

Allemaal welkom!

Sven
Hallo Sven,

Bedankt voor de uitnodiging! Al klinkt het onderwerp - zeker na deze discussie - erg interessant, ben ik bang dat ik niet aanwezig zal kunnen zijn. Mijn vrouw heeft al maanden geleden een reis naar Bordeaux geboekt om het land wat meer te verkennen nu we hier zitten, en helaas valt dat net komend weekend! In elk geval veel succes met de lezing - ik hoop dat er een hoop geïnteresseerde toehoorders op afkomen!

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 05-03-2016 om 13:29 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
continuousminer
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:21
Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door continuousminer » 05 mar 2016, 13:38

Spongebob schreef:
amelchers schreef:
Fragment 10: ik vermoed dat dit mogelijk gewoon een textuurvervorming in het gesteente zou kunnen zijn
Hoi Alexander. Ik denk dat je gelijk hebt. Door drukverschuivingen in het gesteente ontstaan deze gladde tektonische verschuivingsvlakken. Volgens mij geldt dat voor fragment 2, 5 (niet de antraciet, maar de gladde vlakken), 7, 8, 9, 10 en 11. Bij Ibbenbüren en Osnabrück (Piesberg) kom je ze ook vaak tegen.
Helemaal mee eens. Het fenomeen wordt 'slickensides' genoemd. Als je die zoekterm ingeeft kom je op de afbeeldingen met soortgelijke zaken als op de foto's hier. Je komt ze frequent tegen in klei-achtige materialen (maar ze zijn er eveneens in andere materialen). Heb dat vroeger nog moeten bestuderen voor mijn werk. Lokaal ontstaat door de spanningen in het gesteente een kleine (heel beperkte) afschuiving in het materiaal langsheen een breukje (heel kleine beweging), waardoor de kleiplaatjes zich in eenzelfde richting gaan zetten, wat een mooi glimmend en gelijnd oppervlak geeft. Da's toch wat ik er mij nog van herinner...



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 05 mar 2016, 13:42

ziepe schreef:
Toch een kleine nuance wat betreft het ICS. Er is inderdaad een globaal systeem maar dit wil niet zeggen dat bijvoorbeeld regionale stages en andere indelingen zoals Westfaliaan, Stephaniaan, Silesiaan, ... (ja, ik ben Belg dus schrijf -iaan ipv -ien) niet aanvaard of verouderd zijn. Deze zijn erkend door het ICS! Denk maar aan hun GeoWhen project uit 2004 of de talloze publicaties die tot op de dag van vandaag locale stratigrafie gebruiken.

De locale stratigrafie is -meestal- veel nauwkeuriger dan de globale vooropgestelde indeling. (zie bijlage). Verder, om maar 1 voorbeeld te noemen. Bepaalde geslachten en soorten kunnen bijvoorbeeld voorkomen in het Stephaniaan van België, maar, zijn bijvoorbeeld ook aanwezig in het Westphaliaan uit Groot-Brittanië. Soorten bewegen niet enkel door de tijd maar ook geografisch, dit is een van de redenen om regionale stratigrafie te gebruiken.

Geografische spreiding door tijd, aan den lijve ondervonden door een stuk Omphalophloios anglicus, opgeraapt in Duitsland, nu in Praag voor onderzoek. Door deze vondst moet de geografische spreiding (deels) herbekeken worden. (Publicatie in afwachting).

Eigenlijk wel belangrijk om naast stratigrafie ook de vindplaats te vermelden...
Hallo Sven,

God! Die overzichten van geologische tijdsvakken maken het er niet bepaald overzichtelijker op! Maar in elk geval wel goed te weten dat ook regionale etage-benamingen dus nog gewoon gebruikt mogen/kunnen worden (als voorzie ik dat voor het Stephaniaan de namen van subdivisies heel makkelijk door elkaar kunnen worden gehaald).

Overigens begrijp ik je voorbeeld aangaande het zich geografisch en chronologisch verplaatsen van plantsoorten in relatie tot het gebruik van regionale stratigrafie te gebruiken niet helemaal. Uiteraard haal ik hieruit de waarschuwing niet te strak vast te houden aan hetzij geografisch dan wel chronologisch voorkomen van soorten, alsook dat regionale stratigrafie je een hogere resolutie geeft met betrekking tot het vaststellen van het voorkomen van deze soorten... Maar het zich voortzetten van een soort door de tijd, alsook geografisch verbreiding of verplaatsing van populaties lijkt me op zich niets nieuws, toch?

Of bedoel je te zeggen dat door regionale variaties in de interpretatie/chronologische plaatsing van bepaalde tijdsvakken er een gedeeltelijke overlap in deze tijdsvakken kan bestaan die in geologische overzichten moeilijk te vangen is, maar waardoor een evenement (bijvoorbeeld het voorkomen van eens soort) dat feitelijk min of meer gelijktijdig is als chronologisch gescheiden kan komen te worden gezien?

Ook dit klinkt mij weer razend interessant in de oren en is erg leerzaam! Bedankt!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 05 mar 2016, 14:00

continuousminer schreef:
Spongebob schreef:
amelchers schreef:
Fragment 10: ik vermoed dat dit mogelijk gewoon een textuurvervorming in het gesteente zou kunnen zijn
Hoi Alexander. Ik denk dat je gelijk hebt. Door drukverschuivingen in het gesteente ontstaan deze gladde tektonische verschuivingsvlakken. Volgens mij geldt dat voor fragment 2, 5 (niet de antraciet, maar de gladde vlakken), 7, 8, 9, 10 en 11. Bij Ibbenbüren en Osnabrück (Piesberg) kom je ze ook vaak tegen.
Helemaal mee eens. Het fenomeen wordt 'slickensides' genoemd. Als je die zoekterm ingeeft kom je op de afbeeldingen met soortgelijke zaken als op de foto's hier. Je komt ze frequent tegen in klei-achtige materialen (maar ze zijn er eveneens in andere materialen). Heb dat vroeger nog moeten bestuderen voor mijn werk. Lokaal ontstaat door de spanningen in het gesteente een kleine (heel beperkte) afschuiving in het materiaal langsheen een breukje (heel kleine beweging), waardoor de kleiplaatjes zich in eenzelfde richting gaan zetten, wat een mooi glimmend en gelijnd oppervlak geeft. Da's toch wat ik er mij nog van herinner...
Hallo Jeroen,

Heb zojuist even op Google gezocht, en - enigszins teleurgesteld - ben ik bang dat ik niet anders kan dat het met je eens kan zijn: de voorbeelden die ik vond zijn inderdaad veelzeggend! Ik denk daarmee dat de bruine laagjes op fragment 6 inderdaad slickenfibres zullen zijn, en daarmee het oppervlak aan de kant zonder antraciet resten inderdaad een wrijvingsvlak zal zijn. In navolging daarvan tevens fragmenten 5 en 7 t/m 11. Ook ziet het er hiermee naar uit dat ik mijn interpretatie van fragment 2 los zal moeten laten. Als ik de sporen erop in het licht van deze nieuwe informatie bekijk, zie ik inderdaad meer redenen om de kuiltjes en haken die ik eerder waarnam als breuken langs een slickenslide-vlak te interpreteren dan als uiterst vervormd plantfossiel. Jammer, maar toch leerzaam! Bedankt!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door Spongebob » 05 mar 2016, 15:45

Afbeelding
amelchers schreef:
Hoe je fragment 6 precies interpreteert begrijp ik alleen nog niet zo goed. Ik begrijp nu dat je de bruine laagjes/verkleuringen als resultaat van wrijvingsdruk interpreteert, maar wat is volgens jou dan het fossiel hieruit? Alleen de onderkant, waar nog stukken antraciet te zien zijn, en dan een afdruk? Ikzelf zat met de andere kant, dat dat er misschien bij zou kunnen horen. Maar volgens jou dus niet?
Ik heb dit als bovenkant geïnterpreteerd. Je ziet hier nog een heel klein beetje koolstof van het oorspronkelijke fossiel, dat een streping in het sediment heeft achtergelaten (misschien een langwerpig blad?). De verkleuring hier heeft te maken met zwavelverbindingen; aan de onderkant heb je dan die bruine verkleuringen en die ontstaan volgens mij door metamorfose t.g.v. druk op het wrijvingsvlak.
amelchers schreef:
Overigens denk ik niet dat het de moeite zal lonen er echt een deskundige bij te halen, want zulk interessant materiaal is het voor mij niet.
De deskundige is er al aanwezig in de persoon van Sven, die ik in deze heb gepasseerd. Voetbal kijken en vluchtig posten is geen goede combinatie. Spijt me, Sven. Ik hoop dat ik zaterdag nog bij je lezing mag aanschuiven.....
amelchers schreef:Ik leer er behoorlijk veel van!
Ik ook hoor :D 'slickensides' had ik nog nooit van gehoord.
Maar ik blijf het 'wrijvingsvlakken' noemen ;)

[Bewerkt door Spongebob op 05-03-2016 om 15:46 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 05 mar 2016, 16:36

Spongebob schreef:
amelchers schreef:
Overigens denk ik niet dat het de moeite zal lonen er echt een deskundige bij te halen, want zulk interessant materiaal is het voor mij niet.
De deskundige is er al aanwezig in de persoon van Sven, die ik in deze heb gepasseerd. Voetbal kijken en vluchtig posten is geen goede combinatie. Spijt me, Sven. Ik hoop dat ik zaterdag nog bij je lezing mag aanschuiven.....
Ja, ik had al gemerkt dat we inmiddels een deskundige hadden aangetrokken. Dacht alleen dat je suggestie was iemand van buiten dit forum aan te schrijven... Vandaar ;)


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Antw: Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Bericht door ziepe » 05 mar 2016, 22:46

Ik hoop dat ik zaterdag nog bij je lezing mag aanschuiven.....
Natuurlijk! Hoe meer zielen... hoe meer volk om achteraf een pintje mee te drinken en bij te praten. Over planten... én over voetbal :)



The earth has music for those who listen.


Plaats reactie