Fossielenbeurs Ede - 12 maart 2016 : Wie komt en neemt wat mee?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Fossielenbeurs Ede - 12 maart 2016 : Wie komt en neemt wat mee?
Die vergissing is begrijpelijk. Er is een verschil in interne structuur tussen de 'gewone' bivalven en de oester-achtigen, die resulteert in dat verschil in 'fragiliteit'. Tegelijkertijd zie je ook veel soorten mollusken die alleen bewaard zijn gebleven als afdrukken en/of opvullingen. Dat zijn veelal soorten met schelpen die oorspronkelijk van aragoniet waren.KoenJ schreef:
Hoi Johan,
Ik was altijd in de veronderstelling dat bijv. schelpen van Entolium van aragoniet waren, dat ze ook daarom zo fragiel waren. Maar een korte literatuurcheck laat zien dat ik het fout had.
Ik zal kijken of ik nog wat heb liggen. Waarschijnlijk nog wel wat oesters.
Groet,
Koen
[Bewerkt door KoenJ op 08-03-2016 om 15:45 NL]
Alvast hartelijk dank voor de eventuele bijdrage!
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Antw: Fossielenbeurs Ede - 12 maart 2016 : Wie komt en neemt wat mee?

Hoi allen,
Even de zolder uitgekamd, en ik gooi het volgende nog in mijn auto:
1. Een zak brachiopoden en (een paar) crinoïden uit het devoon van Trélon (Fr). Ooit via een ruilibg verkregen.
2. Een zak delen van ammonieten (kernen en afdrukken) en wat belemnieten. Ooit gekregen, ik weet er niet meer van dan op het briefje staat.
3. Een doos met bivalven en gastropoden uit het Lutetiaan van Fleury-la-riviere (met in de matrix natuurlijk nog een hoop forams

Alles kan ook in kleinere eenheden opgedeeld worden.
@Johan: ik heb nog een kleine hoeveelheid oesters uit de Nekum member van 't Rooth voor je. Deels met azijn bewerkt, dat heb ik op het zakje aangegeven. Volgens als je de 'azijnoesters' nog een nachtje in schoon water legt, trekken de azijnresten er wel goed uit.
Tot zaterdag!
[Bewerkt door KoenJ op 09-03-2016 om 21:18 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Ik ben wel van plan om 's morgens te komen, maar mis dan de lezingen in de middag. Zijn de lezingen later ook op het forum te lezen?
Frank
Frank
Frank
Ik kan helaas niet komen ivm een onverwachte spoed operatie van mijn vrouw vandaag.
Mochten er toch nog mensen zijn die op mijn foto's iets gezien hadden mag je me altijd wel even mailen.
Groetjes Erik
Mochten er toch nog mensen zijn die op mijn foto's iets gezien hadden mag je me altijd wel even mailen.
Groetjes Erik
E.J.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Ik kom (tsja, het is een beetje verplicht
)
Ik neem mee:
Eifel-Brachiopoden: Ein Bestimmungsatlas. Beschreibung der aus dem Mitteldevon der Eifel bekannten Brachiopoden Taschenbuch – 2000
Hans J Jungheim
En een setje sponsjes/koraaltjes en een brachiopode (10 stuks vrij kleine fossielen, gemiddeld 1 a 2 cm groot) uit een oude verzameling. Er zit voor de meeste een sticker met naam en vindplaats op, alleen kan ik het niet goed ontcijferen. 1 voorbeeld:
Stellispongia glomerata
MaliXX (Paragraafteken) SchXlXX(k)ingen
De XX-en kon ik niet ontcijferen en wat tussen haken staat is een gok.
Ik ga nog even kijken of ik nog meer heb weg te doen, maar dat ziet men later wel (of niet).

Ik neem mee:
Eifel-Brachiopoden: Ein Bestimmungsatlas. Beschreibung der aus dem Mitteldevon der Eifel bekannten Brachiopoden Taschenbuch – 2000
Hans J Jungheim
En een setje sponsjes/koraaltjes en een brachiopode (10 stuks vrij kleine fossielen, gemiddeld 1 a 2 cm groot) uit een oude verzameling. Er zit voor de meeste een sticker met naam en vindplaats op, alleen kan ik het niet goed ontcijferen. 1 voorbeeld:
Stellispongia glomerata
MaliXX (Paragraafteken) SchXlXX(k)ingen
De XX-en kon ik niet ontcijferen en wat tussen haken staat is een gok.
Ik ga nog even kijken of ik nog meer heb weg te doen, maar dat ziet men later wel (of niet).
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik breng, naast een reeks ongeprepareerde trilobieten, nog het volgende mee:
- een mooie en volledig authentieke Drotops megalomanicus uit Marokko
- een goede prepareerpen (Ken Mannion ST) in zeer goede staat. Gaat weg omdat deze een iets te hoog luchtverbruik heeft voor mijn fluistercompressor. Voor een gewone compressor met tank vormt dit geen probleem.
- een Renfert Basic Quattro IS fijnzandstraler met 4 tanks, in prima staat. Heb ik veel plezier van gehad, maar gaat weg omdat ik een geavanceerder straaltoestel heb kunnen overnemen.
- een mooie en volledig authentieke Drotops megalomanicus uit Marokko
- een goede prepareerpen (Ken Mannion ST) in zeer goede staat. Gaat weg omdat deze een iets te hoog luchtverbruik heeft voor mijn fluistercompressor. Voor een gewone compressor met tank vormt dit geen probleem.
- een Renfert Basic Quattro IS fijnzandstraler met 4 tanks, in prima staat. Heb ik veel plezier van gehad, maar gaat weg omdat ik een geavanceerder straaltoestel heb kunnen overnemen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Smaug, waar zou je het Eifel Brachiopoden tegen willen ruilen of wil je het liever verkopen? Wij hebben daar wel interesse in 

- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Leuk Pleistoceen materiaal of 35 euro (ik heb hem zien liggen voor 65).
My armour is like tenfold shields, my teeth are
breath death!
breath death!
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Tot morgen allemaal!
Robert Mensink