Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jeremy
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Jeremy » 05 apr 2016, 10:36

dag Oliver

hoewel ik niet onderlegd ben in het Krijt wil ik graag mee in de groep

groeten
Jeremy

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 05 apr 2016, 11:27

Bedankt voor de reactie, heren!
Ik denk dat het van voordeel zou kunnen zijn, dit een klein werkgroepje van de NGV te laten worden.
Het zou natuurlijk fijn zijn als er nog een paar leden bijkwamen.

@Luc: jij bent al lid van een vuursteen-werkgroep. Misschien kan je via PN (of gewoon hier) een beetje inlichting geven over deze groep...

Beste Groeten,
Oliver

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 apr 2016, 11:35

Oliver, als ik dit materiaal hier allemaal zie verschijnen, lijkt het me een goed idee om hierrond een werkgroep op te richten.

Als je ideeën hebt omtrent hoe fossiel.net je hierbij kan helpen, hoor ik ze graag. Van onze kant zouden we het super vinden moest er info vanuit de werkgroep zijn weg naar onze databases en forum blijven vinden. Zeker ook om mensen warm te blijven maken voor bryozoa en andere microfossielen!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 05 apr 2016, 12:07

Hoi Frederik,

bedankt!
Laten wij hopen, dat het lukt...
Ik denk dat zo'n groepje vooral ervan profiteert, dat men samen aan tafel zit,
discuteerd, presenteert en onderzoekt. Dit is via een forum natuurlijk niet zo maar
mogelijk. Maar natuurlijk blijven de nieuwe vondsten hier langs komen. Dat is zeker.

Maar – zoals geschreven – het moet eerst lukken een groepje opterichten...

Groeten,
Oliver

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 06 apr 2016, 21:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een goed initiatief, zo'n werkgroep. Wellicht kunnen jullie het nat. hist. museum in Maastricht ook geïnteresseerd krijgen?

Hierbij de laatste bryozoa uit mijn collectie die niet tot onherkenbaarheid gerold zijn. Maatstreepjes geven mm aan.

@Oliver: Ik heb vooralsnog geen enkeke poging tot determinatie gedaan, maar in ruil voor een naampje mag je voor jou interessante exemplaren hebben. Het zakje wat al een tijdje klaarligt, komt dan zsm jouw kant op.

[Bewerkt door KoenJ op 06-04-2016 om 20:21 NL]

Groeten,
Koen

Jeremy

Bericht door Jeremy » 07 apr 2016, 10:40

dag Koen,

voor foto 4: Cellaria mutabilis.(mioceen)

Een tijd geleden zijn er foto's geplaatst van een foraminifeer maar ik kan het artikel niet meer terugvinden. Het ging om een eivormige foraminifeer met kleine takjes op.
Zelf heb ik 9 exemplaren van, maar aangezien ik ze niet verzamel is er misschien iemand in geinteresseerd.

Ik heb tevens nog een grote voorraad van mioceen materiaal dat ik weggeef. Het is weliswaar uitgesorteerd maar bevat nog veel en mooie stukken. Het gaat vooral om stukken steen maar heb tevens nog wel een grote voorraad zand.

groeten
Jeremy

KoenJ

Bericht door KoenJ » 07 apr 2016, 11:37

Hoi Jeremy,

Komt die Cellaria ook voor in het Krijt dan?

Als er in het zand ook forams zitten, ben ik wel geïnteresseerd in een zakje. Evt. te ruilen tegen wat materiaal uit Fleury-la-rivière waar ook wat bryozoa in zitten.

Groeten,
Koen

Jeremy

Bericht door Jeremy » 07 apr 2016, 12:05

dag Koen,

volgens Treatise komt de familie ook in het Krijt voor. Oliver kan je waarschijnlijk aan de juiste soort uit het Krijt helpen.

Er zitten heel weinig tot geen forams in het zand voor.

groeten
Jeremy

hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 07 apr 2016, 12:41

KoenJ schreef:
Hierbij de laatste bryozoa uit mijn collectie die niet tot onherkenbaarheid gerold zijn. Maatstreepjes geven mm aan.

@Oliver: Ik heb vooralsnog geen enkeke poging tot determinatie gedaan, maar in ruil voor een naampje mag je voor jou interessante exemplaren hebben. Het zakje wat al een tijdje klaarligt, komt dan zsm jouw kant op.
Hoi Koen,

nogmaals bedankt!! Ik heb ook nog een stuk of tien/fijftien soorten forams voor jouw liggen. Ik moet ze wel nog op naam brengen.

Wat jouw foto's betreft:

1: mogelijk Idmonea disticha (Goldfuss). Maar voor een betere determinatie zou ik het stuk van drie kanten moeten kunnen bekijken.

2: Dit is een vrij afgerold stuk. Avicularia zijn niet aanwezig, vandaar is dit stuk vanaf de foto niet te determineren (voor mij dus).

3: Idmonea disticha (Goldfuss)

4: Ik zou zeggen Onychocellaria rhombea (v. Hagenow, 1851)

5: Heel moeielijk. Zou een afgerolde Tubulipora parasitica kunnen zijn. Maar ook een lid van de familie Oncousoeciidae.

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 07 apr 2016, 13:11

Zie het als mijn bijdrage aan jullie meesterwerk-in-wording ;)

Bedankt voor de determinaties. No. 4 dus toch geen Cellaria ? Zijn er nog exemplaren die je wilt hebben?

@Jeremy: dan laat ik jouw zand over aan een Bryozoa-liefhebber. Die kan er meer mee.

Groeten,
Koen

Plaats reactie