Oproep foto's polsbotjes en enkelbotjes, voor en door verzamelaars, wie wil er helpen?

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijnfossielenjager
Berichten: 834
Lid geworden op: 04 mar 2015, 16:29
Oproep foto's polsbotjes en enkelbotjes, voor en door verzamelaars, wie wil er helpen?

Bericht door Martijnfossielenjager » 06 mei 2016, 16:54

Hallo forumleden,
Ik heb al een tijdje wat moeite met die kleine botjes uit de pols en de enkel. Op internet is het lastig te vinden, en dan is er nog een berg met synoniemen. Ik ben van plan om een (Nederlandse) PDF te maken met al die botjes, van paard, rund, hert, neushoorn en mammoet (mocht je nog een andere soort hebben, dan is het uiteraard ook welkom). Ook alle synoniemen zullen erin komen. Rick heeft zijn hulp al aangeboden, en ik hoop dat er meer forumleden zullen zijn. Als jullie goede foto's hebben van complete botjes uit de pols of enkel, mail mij dan alsjeblieft, of post het hier. Als jullie willen meehelpen om een complete PDF te maken, zal dat in de toekomst ook handig zijn. Als jullie niet willen dat er jullie naam o.i.d. in komt te staan, meld dan alsjeblieft.

Martijn


Martijn

 
Gidi
Berichten: 406
Lid geworden op: 29 sep 2015, 13:23
Antw: Oproep foto's polsbotjes en enkelbotjes, voor en door verzamelaars, wie wil er helpen?

Bericht door Gidi » 08 mei 2016, 14:45

Ik gebruik sinds de ZM dag deze: http://docslide.us/documents/pales-lamb ... vores.html

erg duidelijke tekeningen van de carpalen / tarsalen.


Gideon de Jong

Gidi
Berichten: 406
Lid geworden op: 29 sep 2015, 13:23
Antw: Oproep foto's polsbotjes en enkelbotjes, voor en door verzamelaars, wie wil er helpen?

Bericht door Gidi » 08 mei 2016, 14:48

... en hier nog een lijstje met synoniemen, in het Engels weliswaar:




Scaphoid - Radial, Navicular, Scapho-lunar (when fused with the lunate)

Lunate - Lunar, Intermedium, Semilunar, Lunatum, Scapho-lunar (when fused with
the scaphoid)

Triquetral - Ulnare, Cuneiform, Triquetrum, Pyramidale
Central Centrale, Intermedium

Trapezium - Greater Multangular, Multangulum majus, Carpal 1

Trapezoid - Lesser Multangular, Multangulum minus, Carpal 2, Trapezoid-magnum
(when fused with the capitate)

Capitate - Capitol, Magnum, Carpal 3, Trapezoid-magnum (when fused with the
trapezoid)

Hamate - Hamate, Uncinatum, Unciform, Carpal 4 & 5

Pisiform - Ulnar sesamoid bone

Radial Sesamoid - Sesamoid


[Bewerkt door Gidi op 08-05-2016 om 13:48 NL]


Gideon de Jong

Gebruikersavatar
andersschinkel
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:54
Antw: Oproep foto's polsbotjes en enkelbotjes, voor en door verzamelaars, wie wil er helpen?

Bericht door andersschinkel » 09 mei 2016, 20:11

Leuk idee Martijn! Onlangs had ik een mooie astragalus van een hert(achtige); de eerste foto's op deze pagina: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 460#239418. En in het determinatiesysteem staan natuurlijk ook veel bruikbare foto's; hier die van het cuboideum van een grottenleeuw (één van de leukste dingen in mijn verzameling): http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... a&pagina=2. Heb je het determinatiesysteem al uitgekamd om foto's van de enkel- en polsbeentjes te vinden?

Wil je naast foto's ook tekeningen uit literatuur opnemen?




Plaats reactie