P2 van een wolharige neushoorn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
roeland victor
Antw: P2 van een wolharige neushoorn?

Bericht door roeland victor » 25 mei 2016, 19:40

http://media.leidenuniv.nl/legacy/ba3-edine-pape.pdf

neushoorns in woerden, een bachelorscriptie Charlie

[Bewerkt door roeland victor op 25-05-2016 om 18:41 NL]

andersschinkel
Antw: P2 van een wolharige neushoorn?

Bericht door andersschinkel » 25 mei 2016, 20:04

Bedankt, McCrabs. Ik denk bij nader inzien dat je gelijk hebt. De kies die ik gevonden heb is is breder (van zijkant tot zijkant) dan lang (van wangzijde tot tongzijde). Dat klopt met een onderkaakse kies, niet met de P2 of andere bovenkaakse kiezen.

Het lijkt er idd op dat deze beesten aardig oud konden worden, zoals Niels opmerkte. Eenmaal volwassen zullen ze geen natuurlijke vijanden meer gehad hebben, denk ik (tot ze weer oud en zwak werden).

Charlie, als je met die plaat doelde op de schema's, dan is je vraag al beantwoord. Als je op de foto doelde, die kwam gewoon van internet, maar ik kan niet meer vinden waarvandaan helaas. Bedankt trouwens voor de opmerking over de slijtage aan de zijkanten; dat is een goede tip. Ik had alleen maar één zijkant gefotografeerd; er is echter slijtage aan beide zijkanten.

Ik twijfel alleen of hij nu uit de linker- of rechteronderkaak is. Slijten de kiezen in de onderkaak het snelst aan de buitenkant (omdat het in de bovenkaak, als ik me niet vergis, andersom is)?

HG,

Anders

[Bewerkt door andersschinkel op 25-05-2016 om 19:24 NL]

Plaats reactie