Mooie harpoen gevonden op MV2
Antw: Antw: Mooie harpoen gevonden op MV2
Dank je voor je uitgebreide reactie!M. Stolk schreef:
Fantastische vondst! Toen ik de foto zag begreep ik eerst niet waarom de haken de verkeerde kant op leken te wijzen. Maar uit het stuk van Merel Spithoven leid ik af dat het een type d (fig2) spits is met een afgeschuinde punt waarmee de spits aan de schacht vastzit. Dat zou betekenen dat het puntje van deze spits is afgebroken. Ik vroeg me af of iemand weet waarom je de spits zou afschuinen, het lijkt me dan lastiger om deze aan de schacht vast te maken en vooral, als je bijv. een grote vis uit het water trekt, makkelijker los te schieten. Uit het feit dat men ze toch zo maakt zal dat dus niet het geval zijn geweest, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Heeft iemand een suggestie?
Ik wist al niet echt wat boven en onder was. Misschien heb je wel gelijk en is het puntje afgebroken. Toch kan ik me ook voorstellen dat de richting van de haken nog voor verschillende functies zou kunnen dienen. In dat geval is het puntje misschien niet afgebroken? Ik weet het niet hoor.
Ik vind het in ieder geval erg leuk dat je meedenkt en wat oppert! Dank je wel!

- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: Mooie harpoen gevonden op MV2
Het lijkt mij dat Mark gelijk heeft en de voorste punt ontbreekt. Andersom zou de spits niet ver in het dier komen, zo lijkt mij. Misschien werd deze op een stok geprikt. Er zit dan wel een rare golf in. Geen idee.
[Bewerkt door sjaak op 13-06-2016 om 20:42 NL]
[Bewerkt door sjaak op 13-06-2016 om 20:42 NL]
Groet,
Niels
Niels
Jullie zijn me net voor. Ik denk hetzelfde, de punt is eraf gebroken. Anders zouden de weerhaken de verkeerde kant op steken en de prooi er makkelijker af glijden.
Wat betreft een aantal van je vragen, sommige van ons zijn kort geleden op een derterminatiedag geweest waarbij Merel Spithoven ook een lezing gaf en in totaal een dikke 20 spitsen/harpoenen van ons heeft gedocumenteerd. Daarbij gaf zij aan dat waarschijnlijk na de zomer zij verder gaat met onderzoek naar de spitsen, waarbij, als de eigenaar daarin toestemd, wat materiaal van het stuk wordt gehaald voor onderzoeken.
Het betreft een C14 onderzoek waarbij de ouderdom kan worden vastgesteld en een ZooMS onderzoek waarbij het dier van waar het bot/gewei afkomstig is kan worden vastgesteld.
Mocht je ooit in aanmerking willen komen voor een dergelijk onderzoek, is het belangrijk dat je de harpoen alleen maar ontzilt, geen conservering zoals houtlijmoplossing / velpon-aceton toepassen, met name het C14 onderzoek kan hierdoor beinvloed worden!
Wat betreft een aantal van je vragen, sommige van ons zijn kort geleden op een derterminatiedag geweest waarbij Merel Spithoven ook een lezing gaf en in totaal een dikke 20 spitsen/harpoenen van ons heeft gedocumenteerd. Daarbij gaf zij aan dat waarschijnlijk na de zomer zij verder gaat met onderzoek naar de spitsen, waarbij, als de eigenaar daarin toestemd, wat materiaal van het stuk wordt gehaald voor onderzoeken.
Het betreft een C14 onderzoek waarbij de ouderdom kan worden vastgesteld en een ZooMS onderzoek waarbij het dier van waar het bot/gewei afkomstig is kan worden vastgesteld.
Mocht je ooit in aanmerking willen komen voor een dergelijk onderzoek, is het belangrijk dat je de harpoen alleen maar ontzilt, geen conservering zoals houtlijmoplossing / velpon-aceton toepassen, met name het C14 onderzoek kan hierdoor beinvloed worden!
Gideon de Jong
Nee dat is natuurlijk zo, als je het andersom zou gebruiken hebben de haken niet echt een functie. Wel is het apart, zoals Mark opperde, dat de onderkant een schuine zijde heeft. Ik zou het niet weten 

Bedankt voor je reactie!Gidi schreef:
Jullie zijn me net voor. Ik denk hetzelfde, de punt is eraf gebroken. Anders zouden de weerhaken de verkeerde kant op steken en de prooi er makkelijker af glijden.
Wat leuk om te horen dat Merel Spithoven haar onderzoek voortzet.
Ik had inderdaad gelezen dat het conserveren de C14 analyse zou kunnen beïnvloeden. Ik heb de spits alleen in water gelegd om het te ontzilten.
Super dat je dat nog even aangeeft.
Het zou wel erg leuk en interessant zijn als de spitsen worden onderworpen aan een C14 en ZooMS onderzoek! Wie weet wat daar weer voor nieuwe of bevestigende informatie uitkomt! Top!
Prachtige vondst trouwens!
Hier nog een link naar een publicatie waarin een harpoenpunt is te zien, die erg lijkt op jou vondst. Ik zou zeggen lees het eens door, waarschijnlijk kun je er al veel antwoorden uit halen!
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... i_H5jrZPvg
Hier nog een link naar een publicatie waarin een harpoenpunt is te zien, die erg lijkt op jou vondst. Ik zou zeggen lees het eens door, waarschijnlijk kun je er al veel antwoorden uit halen!
Gideon de Jong
Oh bedankt, Gideon! Dat ziet er uit als een interessant en informatieve publicatie! Super!Gidi schreef:
Prachtige vondst trouwens!
zijn het wel weerhaken, ik denk dat als ze zo achter elkaar staan dit niet veel resultaat heeft; misschien zijn ze bedoeld om een grotere wond te maken (met de punt naar voren)
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Echt een verschrikkelijk mooie vondst !
Ook ik wou zeggen , dat er misschien punten waren om een beest meer te verwonden of te doden in plaats van te vangen . Heb je een beest in doodsangst dicht in jou buurt , dan lijkt mij zo een wapen op zijn plek .
Bij de basis van de haken lijken ze ook scherper te zijn , alsof ze bloedvaten of dergelijken zouden moeten doorsnijden .
Groet Micha
[Bewerkt door Micha op 13-06-2016 om 21:40 NL]
Ook ik wou zeggen , dat er misschien punten waren om een beest meer te verwonden of te doden in plaats van te vangen . Heb je een beest in doodsangst dicht in jou buurt , dan lijkt mij zo een wapen op zijn plek .
Bij de basis van de haken lijken ze ook scherper te zijn , alsof ze bloedvaten of dergelijken zouden moeten doorsnijden .
Groet Micha
[Bewerkt door Micha op 13-06-2016 om 21:40 NL]
Bedankt voor jullie inbreng phil en Micha!
Ik vraag me ook nog steeds af wat de boven en onderkant is. Voor beide manieren van gebruik is wel wat te zeggen.
Wil je het gebruiken als een soort mes, waarbij je met één slag een beest kan doden, dan zou het best zo kunnen zijn dat de punt er nog aan zit bij deze harpoen. Was het doel om - ik geef maar een voorbeeld - een vis te vangen en omhoog te trekken uit het water dan komen de weerhaken van pas en is het misschien zo dat de punt er af is.
Het blijft gissen naar het gebruik en daarmee de boven of onderkant. Wel interessant! Is hier misschien nog literatuur over te vinden dat iemand weet?
Ik vraag me ook nog steeds af wat de boven en onderkant is. Voor beide manieren van gebruik is wel wat te zeggen.
Wil je het gebruiken als een soort mes, waarbij je met één slag een beest kan doden, dan zou het best zo kunnen zijn dat de punt er nog aan zit bij deze harpoen. Was het doel om - ik geef maar een voorbeeld - een vis te vangen en omhoog te trekken uit het water dan komen de weerhaken van pas en is het misschien zo dat de punt er af is.
Het blijft gissen naar het gebruik en daarmee de boven of onderkant. Wel interessant! Is hier misschien nog literatuur over te vinden dat iemand weet?