Kan dit een dinosaurus zijn? Wie kan mij helpen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Husams
Kan dit een dinosaurus zijn? Wie kan mij helpen

Bericht door Husams » 18 jul 2016, 15:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze steen werd gevonden in Turkije in het stad afyon - emirdag . Kan iemand mij zeggen van welke tijdperk dit zou kunnen zijn en welke dier men hier ziet?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Kan dit een dinosaurus zijn? Wie kan mij helpen

Bericht door Frederik » 18 jul 2016, 15:51

Dat ziet er een bijzonder interessante vondst uit, een handstuk met verschillende botresten. De eerste foto toont een zeer goed bewaarde onderkaak met tanden. Lijkt me op het eerste zicht een zoogdier.

Ik kan de vraag mbt het tijdperk meteen omdraaien: neem eens een kijkje op de geologische kaart: http://www.fossiel.net/system/images/ge ... urkije.jpg

Dit zou je een eerste idee moeten geven over de mogelijke ouderdom van de vondst.
Voor zover ik het kan inschatten zit je daar met Neogene ouderdom. Dat zou kunnen kloppen als ik het stuk zo zie.

Dinosaurus kan je wel uitsluiten ;)

[Bewerkt door Frederik op 18-07-2016 om 14:54 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 18 jul 2016, 18:56

Wat een prachtig stuk! Ben het eens met Frederik dat de kaak bij een zoogdier past.

Verder zie ik een bot dat doet denken aan een scheenbeen (tibia) of middenhandsbeen en nog wat botresten.
Deze moet te determineren zijn met kennis van de ouderdom en de vindplaats.

Als het grote bot een middenhandsbeen is (dat hangt af van de gewrichtsvlakken aan de kant van de kaak die op de foto slecht zichtbaar zijn en deels nog door de steen zijn bedekt) zou je aan een oud hertachtig dier kunnen gaan denken. Maar ik ben nu aan het gissen. Je zou het een deskundige moeten voorleggen of nog een paar detail foto's van gewrichtsvlakken en kiezen hier plaatsen.

[Bewerkt door sjaak op 18-07-2016 om 18:24 NL]

Groet,

Niels

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 18 jul 2016, 22:20

Ben wel nieuwsgierig waarom jullie denken dat het kaakje van een zoogdier is. Zoogdieren hebben doorgaans (met veel diversiteit en uitzonderingen) snijtanden, hoektanden, premolaren en molaren. Ik zie dat bij dit kaakje zo niet terug.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 19 jul 2016, 07:36

De kiesjes zien er primitief uit. Ik stel voor dat je er mee naar bijv. Naturalis gaat.

Charlie

sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 jul 2016, 07:41

Volgens mij zie ik op foto 1 een aantal molaren en een premolaar. Zit ook nog wat in de matrix vermoed ik.

Groet,

Niels

Plaats reactie