Zee-egel en zee-egel afdruk in vuursteen, Epen Limburg

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mihcaz
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times
Zee-egel en zee-egel afdruk in vuursteen, Epen Limburg

Bericht door mihcaz » 18 jul 2016, 23:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste allemaal,

Tijdens een wandeling in Zuid-Limburg in de buurt van Epen, hebben we deze zee-egel en afdruk van een zee-egel gevonden in vuursteen (waarom kijken wij altijd omlaag tijdens een wandeling i.p.v. te genieten van het uitzicht ;-))

Ik wil ze graag proberen te determineren.
Alle hulp is welkom.

Groeten,

Micha

Caveman
Has thanked: 276 times
Been thanked: 317 times
Contacteer:
Antw: Zee-egel en zee-egel afdruk in vuursteen, Epen Limburg

Bericht door Caveman » 19 jul 2016, 00:29

De bovenste is wrs een Oolopygus gr. pyriformis, de onderste Diplodetus sp.

Gr. Mart

To share or not to share, that's the question!

mundus
Contacteer:

Bericht door mundus » 19 jul 2016, 14:09

Hallo Micha en Mart,

de Oolopygus zou nog wel eens een Catopygus kunnen zijn (beetje te rond voor Ool.)

zie http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=405909

Later zijn in Sprekende Bodem nog aanvullingen verschenen:

Ham, R. van der & W.M. Felder. 2004. De zee-egel Hemipneustes striatoradiatus in het oostelijk eluvium. Sprekende Bodem 48: 32-37.

Ham, R. van der. 2004. De aanhouder vindt: Catopygus fenestratus in goed gezelschap in het oostelijk eluvium. Sprekende Bodem 48: 108-110.

Ham, R. van der, J. Snellings & J. de Zeeuw. 2009. Ontdekt en gepresenteerd - deel 13. Nieuwe vondsten van Catopygus fenestratus in vuursteen. Sprekende Bodem 53: 54-57.

Ham, R. van der & H. Knoll. 2011. Vuursteen zee-egels van de Steppenberg (Aken). Sprekende Bodem 55: 64-68.

In http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=568123 staan veel foto's van zeeëgels in/uit vuursteen.

Groeten,

Raymond

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 19 jul 2016, 17:21

Hallo Micha,

Je hebt leuke vondsten gedaan!
Ik neigde iets meer naar Catopygus. Echter zijn deze wel een stuk zeldzamer in vuursteen dan de Oolopygus. Beide zouden zo'n 3 cm groot moeten zijn. Het verschil zit hem in een iets bollere onder kant (bij de Cato). Raymond haalt prachtige bronnen aan. Daarin word ook het verschil tussen de twee aangeduid. De Tuberkels van de Cato zouden niet scrobiculaat moeten zijn en die van de Oolo's wel. Het woord betekend iets als pokdalig. Heb alleen weinig idee hoe dit precies bedoelt word in het verschil tussen de twee egels.

Groetjes Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

mihcaz
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Bericht door mihcaz » 20 jul 2016, 22:34

Dank voor jullie reacties.

Naar aanleiding van jullie berichtjes heb ik wat gerichter kunnen zoeken op internet.
Zo vond ik bijvoorbeeld de site van Mart Deckers met de volgende foto van een Diplodetus sp.

http://www.rayer-minerals.com/FOTOBOEK/ ... /MD-10.jpg

Even dacht ik mijn eigen zee-egel afdruk op de foto te zien. De gelijkenis met mijn vondst is bijna 1-op-1. Ik houd het inderdaad maar even op een Diplodetus sp. Mijn afdruk is trouwens ca. 5 cm in doorsnede.

Wat betreft de zee-egel op de eerste foto's (ca. 2 cm doorsnede) denk ik dat het inderdaad een Catopygus zou kunnen zijn. Niet dat ik persé een wat zeldzamere vondst wil hebben maar na veel vergelijk met foto's op internet, heeft mijn vondst meer weg van een Catopygus dan een Oolopygus. Het is allemaal niet eenduidig en bovendien is het niet gezegd dat iedereen op internet zijn/haar vondsten juist gedetermineerd heeft.

Binnenkort maar eens wat details gaan bekijken met de microscoop.

Groeten,

Micha

Plaats reactie