Schaalbewaring gastropode Zuid-Limburgse Krijt

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Schaalbewaring gastropode Zuid-Limburgse Krijt

Bericht door KoenJ » 02 aug 2016, 22:02

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Recent heb ik deze oester in het Zuid-Limburgse krijt gevonden. Zoals jullie zien heeft deze oester een gastropode, volgens mij een Haustator planus (Binckhorst, 1861), als vriendje voor het leven gekozen.

Het lijkt erop dat daardoor een deel van de schaal van deze gastropode bewaard is gebleven. Ik ben dit nog nooit tegengekomen in het Limburgse Krijt, aangezien schalen van aragoniet daarin niet bewaard zijn gebleven.

Heeft iemand dit wel eerder gezien?

[Bewerkt door KoenJ op 02-08-2016 om 21:09 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Schaalbewaring gastropode Zuid-Limburgse Krijt

Bericht door hubertus68 » 02 aug 2016, 23:53

Hoi Koen,

ik ben de schalen van gastropoden al enkele keren tegengekomen, maar heb ze niet kunnen redden. Zij waren gewoon veel te dun. Ik weet wel, dat je hier en daar al eens een schaal tegenkomen kunt, als zij calcificeerd zijn.
Hou deze vondst dus maar in eren!

Groeten,
Oliver

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 03 aug 2016, 18:30

Hallo Koen,

Een Haustator met schaal, heb ik nog niet gezien.
Wel ken ik (ook uit mijn eigen verzameling) slakken en schelpen waarvan de schaal omgezet is in vuursteen.

Verder zijn er ook meerdere soorten (Otostoma, Acirsa enz.) die al een gedeeltelijk calcitische schaal hadden toen ze nog leefden.
Ook vind je, zoals Oliver al aangaf, soms gedeeltelijk gecalcificeerde schaal terug (Ik heb zo een Natica met schaalstukjes liggen).

Verder kan de afdruk van de buitenkant ook op een toen nog zachte kern overgenomen zijn.
Maar hoe dan ook leuke vondst.

Mvg,
Marijn

P.s. Zou ik hem een keer mogen bekijken?
Kan interessant zijn. Weet je ook uit welke laag hij komt?

[Bewerkt door Marijn14 op 03-08-2016 om 17:32 NL]

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 03 aug 2016, 19:18

Hoi Koen,

Interessante vondst! Het feit dat schaalbewaring voor deze gastropoden niet gangbaar zijn in het Limburgse en zich dit fenomeen hier op de buitenklep(?) oftewel de vrije klep bevindt, kan zijn oorzaak hebben in xenomorphisme; dat is een verschijnsel waarbij de oester de vorm van het substraat (in dit geval het slakkenhuis) kopieert naar de tegenoverliggende (vrije) klep. Dit om het sluiten van de schaalranden en de binnenruimte voor het weekdier te waarborgen. Ik kan niet goed zien of het hier om de bolle klep handelt (lijkt wel het geval te zijn) en weet weinig van het Limburgse Krijt af. Misschien het NHMM even contacteren?
Ben benieuwd naar de uitkomst.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 04 aug 2016, 10:21

Dank voor de reacties, heren!

@Tom: het gaat inderdaad om de bolle klep. Helaas is de andere klep niet aanwezig, dus of er sprake is van xenomorphisme (nooit eerder van gehoord trouwens), kan ik niet zeggen. W.b. het NHMM: ik weet niet of de vondst daar bijzonder genoeg voor is.

@Marijn: Natuurlijk kun je hem bekijken. Moeten we maar eens kijken of daar eens een gelegenheid voor is. Hij komt uit de Emael-member.

Groeten,
Koen

Plaats reactie